Attitudes about inclusion by educators and physical educators: Effects of participation in an inclusive adapted physical education program

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Data

2013-01-01

Autores

Mauerberg-deCastro, Eliane [UNESP]
Souza Paiva, Ana Clara de [UNESP]
Figueiredo, Gabriela Andreeta [UNESP]
Ayres da Costa, Thais Delamuta [UNESP]
Castro, Marcela Rodrigues de [UNESP]
Campbell, Debra Frances [UNESP]

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências

Resumo

This study assessed the attitudes about the inclusion of students with disability by professionals in education and health, relative to their experience and training. We compared three groups: 20 teachers and trainees who worked in an adapted physical education program (GI); 75 professionals from the municipal education system of Rio Claro subdivided according to their experience-CGyes e CGno, respectively, with and without experience. We used the inventory adapted by Palla (2001) to assess participants' attitudes and self-concepts. Overall, individuals in the group that participated in the intervention maintained their tendency of being favorable toward inclusion. Teachers in regular school settings in the municipal school system of Rio Claro (Sao Paulo, Brazil), regardless of their experience with inclusive settings, remain mostly indecisive about the benefits of inclusion.
O presente estudo avaliou a atitude sobre a aceitação da inclusão de deficientes por profissionais da área de educação e saúde, conforme sua experiência e formação. Para isso, foram comparados três grupos: 20 professores e estagiários que atuaram em programa de educação física adaptada (GI); 75 profissionais da rede municipal de educação de Rio Claro, subdivididos conforme sua experiência-CGyes e CGno, com e sem experiência, respectivamente. Foi utilizado o inventário adaptado por Palla (2001) para avaliar as atitudes e o autoconceito dos participantes. Em geral, os indivíduos que participaram da intervenção mantiveram sua tendência favorável à inclusão. Os professores em contextos escolares regulares na rede municipal de ensino de Rio Claro (São Paulo, Brasil), independentemente da sua experiência com inclusão, continuam indecisos sobre os benefícios da inclusão.

Descrição

Palavras-chave

inclusion, adapted physical education, attitudes

Como citar

Motriz: revista de Educacao Física. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Inst Biociencias, v. 19, n. 3, p. 649-661, 2013.