A quinta história: composições da educação matemática como área de pesquisa

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Data

2014-12

Autores

Fernandes, Filipe Santos [UNESP]

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

This research aimed to elaborate comprehensions about how Mathematics Education has been constituted itself as a research area. For that, we used memorials written for exams of Habilitation (Professorship) by Arlete de Jesus Brito, Marcelo de Carvalho Borba and Wagner Rodrigues Valente. All of those researchers were interviewed, what helped us problematize the existing ways of Mathematics Education that these narratives could generate and run in their own aspects of scientificity and historicity. Then five stories of Mathematics Education were delineated, all of them in the perspective of a fictional esthetics, all of them done in a singular and local way situated in the micropolitics established in the research, in a movement which gives centrality to the narrative experience. In those stories we treated themes such as the boundaries between the inside and the outside of Mathematics Education (First Story); the constitution of Mathematics Education by means of strategies of power (Second Story); the different ways in which Mathematics Education can operate (Third Story); the (in)subordination of Mathematics Education to other disciplines (Fourth Story); and the multiple possibilities that those life narratives can open (Fifth Story). Besides that, we address in the other chapters themes such as the relation between narrative, experience and history; the narrative investigation within Mathematics Education; aspects of scientificity within Mathematics Education; the mobilization of memorials as resources for research in History of Mathematics Education; and the potentiality of fiction for this work composition
Esta pesquisa teve por objetivo elaborar compreensões de como a Educação Matemática se constitui como área de pesquisa. Junto aos memoriais dos concursos de Livre-docência dos pesquisadores Arlete de Jesus Brito, Marcelo de Carvalho Borba e Wagner Rodrigues Valente, colaboradores deste trabalho, e às entrevistas disparadas a partir desses memoriais, buscou-se problematizar os modos de existir da Educação Matemática que essas narrativas de vida possibilitam gerar e gerir, em seus aspectos de cientificidade e historicidade. Assim, de um modo singular e localmente situado nas micropolíticas que se estabeleciam na pesquisa, em um movimento que dá centralidade à experiência da narrativa, cinco histórias da Educação Matemática foram delineadas, todas em uma perspectiva de uma estética ficcional. Nessas histórias são tratados temas como as fronteiras que delimitam o dentro e o fora da Educação Matemática (Primeira História); a constituição da Educação Matemática em meio a estratégias de poder (Segunda História); os diferentes modos pelos os quais a Educação Matemática pode operar (Terceira História); a (in)subordinação da Educação Matemática a outras disciplinas (Quarta História); e as múltiplas possibilidades que se abrem junto a essas narrativas de vida (Quinta História). Além desses, são abordados nos demais capítulos temas como a relação entre a narrativa, a experiência e a história; a investigação narrativa em Educação Matemática; os aspectos de cientificidade da Educação Matemática; a mobilização de memoriais como fontes para pesquisa em História da Educação Matemática; e as potencialidades da ficção para composição deste trabalho

Descrição

Palavras-chave

Borba, Marcelo de Carvalho, 1959-, Valente, Wagner Rodrigues, 1954-, Brito, Arlete de Jesus, 1963-, Mathematics - Study and teaching, Matemática - Estudo e ensino, Matemática - História, Narrativas pessoais, Pesquisa matematica

Como citar

FERNANDES, Filipe Santos. A quinta história: composições da educação matemática como área de pesquisa. 2014. 233 p. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.