Escola Sorridente

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Data

2015-09-22

Autores

Oliveira, Bruna Gonçalves Alvarenga de [UNESP]
Rêgo, Heleine Maria Chagas [UNESP]
Xavier, Ana Cláudia Carvalho [UNESP]
Gomes, Ana Paula Martins [UNESP]
Corazza, Bruna Jordão Motta [UNESP]
Pucci, César Rogério [UNESP]
Huhtala, Maria Filomena Rocha Lima [UNESP]
Santamaria, Mauro Pedrine [UNESP]
Gonçalves, Sérgio Eduardo de Paiva [UNESP]
Faria, Vanessa de [UNESP]

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

Despite major achievements associated with oral health in recent decades, many people around the world, especially the poorest, are still affected by dental problems like tooth decay and periodontal disease. The oral health promotion is part of an expanded concept of health that goes beyond the technical dimension of the dental sector, integrating oral health to other public health practices. This reinforces the need for building healthy public policies, with the development of strategies directed to all people of the community. The search for autonomy of citizens is another requirement of health promotion actions. The healthcare team should make a parallel effort to increase autonomy and stimulate self-care practices for patients, families and communities. Objective: To assess longitudinally the DMFT, plaque and gingival rates of children and teenagers from a public school in São José dos Campos, Brazil, after performing a preventive and motivational program through the University Extension program of School of Dentistry of Institute of Science and Technology of São José dos Campos – UNESP. Material and Methods: From a sample of 780 students of the State School Prof. Jeni Davi Pachá, located in the Buquirinha neighborhood, in São José dos Campos, São Paulo, Brazil, 300 students (n = 300) were randomly selected, according to the following inclusion criteria: both genders, good general health, without neurological disorders. The 300 students were divided into three groups: Group 1 - included 100 children from the second to fifth year of elementary school; Group 2 - included 100 children from 6th to 9th grade of elementary school; Group 3 - included 100 teenagers from first to third year of high school. Clinical examinations were performed to assess the gingival, DMFT and plaque index in the initial time (t0), 1 year (t1) and 2 years (t2). The questionnaire and clinical examination results led to implementation of a scheme to promote oral health throughout the school years. The collected data were statistically analyzed. Results: Mean values for DMFT were: Group 1: t0 = 2.3 / t1 = 2.28/ t2 =1.88, group 2: t0=1.81/t1=1.56/t2 =1.51andGroup 3: t0 = 1.92 / t1 = 2.61/ t2 = 1.86; for dental plaque index: group1: t0 =3.83/t1 =2.62/t2 =2.30, group 2: t0 =2.06 / t =3.24/t =1.39; Group 3:t =2.27/t1 =0.94/t = 0.8, and the gingival index: group 1: t0 = 1.31 / t1 = 0.79 / t2 =0.96, group 2: t0 =1.27/t1 =0.84/t2 =0.38; group 3: t0 = 1.21 / t1 = 0.82 / t2 = 0.23. Conclusion: There was a significant decrease in all evaluated indexes after 2 years of program, confirming thus the importance of systematic implementation of preventive measures.
Apesar das grandes conquistas associadas à saúde bucal nas últimas décadas, muitas pessoas em todo o mundo, especialmente as mais pobres, ainda são afetadas por problemas bucais como a cárie e a doença periodontal. Sabe-se que pesquisas epidemiológicas de prevalência de doenças e condições bucais são imprescindíveis para subsidiar o planejamento de políticas preventivas e assistenciais de saúde oral. Objetivo: Avaliar longitudinalmente o índice de CPO-D, índice de placa e índice gengival de crianças e adolescentes do Ensino Fundamental e do Ensino Médio da Escola Estadual Profa. Jeni Davi Pachá de São José dos Campos-SP após implementar medidas de prevenção e motivação por meio do programa de Extensão Universitária do Curso de Odontologia do Instituto de Ciência e Tecnologia de São José dos Campos – UNESP com o objetivo de promover um padrão ótimo de saúde bucal em região de nível socioeconômico baixo e acesso limitado aos serviços odontológicos. Material e Métodos: Dos 780 alunos da Escola Estadual Profª Jeni Davi Pachá, localizada no bairro Buquirinha, na cidade de São José dos Campos, São Paulo, Brasil, foram selecionados aleatoriamente 300 alunos. Os alunos da escola foram distribuídos em três grupos: 100 crianças do 2o ao 5o ano do Ensino Fundamental (Grupo 1); 100 crianças do 6o ao 9o ano do Ensino Fundamental (Grupo 2) e 100 adolescentes do 1o ao 3o ano do Ensino Médio (Grupo 3). Foi aplicado um questionário para avaliar o conhecimento com relação aos hábitos bucais e conhecimentos gerais sobre a saúde bucal dos alunos. Foram realizados exames clínicos para avaliar o índice gengival, o CPO-D e o índice de placa nos tempos inicial (t0), 1 ano (t1) e 2 anos (t2). Os resultados do questionário e dos exames clínicos conduziram à implantação de medidas de promoção de saúde bucal ao longo dos anos letivos. Os dados coletados foram analisados estatisticamente. Resultados: As médias obtidas para o índice CPOD foram: grupo 1, t0=2.3/t1=2.28/t2=1.88; grupo 2, t0=1.81/ t1=1.56/t2=1.51 e grupo 3, t0=1.92/t1=2,61/t2=1,86; para o índice de placa dental foram: grupo 1, t0=3.83/t1=2.62/t2=2.30; grupo 2, t0=2.06/t1=3.24/t2=1.39; grupo 3, t0=2.27/t1=0.94/t2=0.8, e para o índice gengival foram: grupo 1, t0=1.31/t1=0.79/t2=0.96; grupo 2, t0=1.27/t1=0.84/t2=0.38; grupo 3, t0=1.21/ t1=0.82/ t2=0.23. Houve redução significante em todos os índices avaliados após 2 anos do início do programa. Conclusão: Houve redução significante em todos os índices avaliados após 2 anos do programa, constatando-se assim a importância da implantação sistemática de medidas preventivas.  

Descrição

Palavras-chave

Plaque index, Gingival index, Oral health, Índice de placa, Índice gengival, Saúde bucal

Como citar

8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.