Submissões recentes

  • Melhoria da qualidade de vida como estratégia de redução de danos: integração discente a partir de atividades culturais, esportivas e de lazer

    Onofre, Mirian Aparecida Autor UNESP; Fernandes, Silvia Dinucci Autor UNESP (Congresso de Extensão Universitária, 2003) [Resumo]
    Introdução: A intervenção preventiva de Redução de Danos, que visa minimizar as conseqüências nocivas do uso de drogas lícitas e ilícitas e suas situações de risco, deve incluir estratégias que visem à melhoria da qualidade ...
  • Grupo Giz-en-Scène de leituras dramatizadas de textos clássicos

    Santos, Fernando Brandão dos Autor UNESP (Congresso de Extensão Universitária, 2001) [Resumo]
    O Grupo Giz-en-Scène de leituras dramatizas tem por objetivo fundamental propiciar uma aproximação prazerosa dos interessados em teatro da Antigüidade com os textos de variado gênero que compõem o rico repertório dessa ...
  • O desenvolvimento da expressão modalizadora “pode ser”. um caso de (inter)subjetivização no português

    Souza, Cibele Naidhig de Autor UNESP (Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto), 2015) [Artigo]
    Based on a functionalist approach, this paper analyzes the modalized expression pode ser as a complement-taking predicate which embeds a proposition (pode ser1) and as an independent structure (pode ser2), in contemporary ...
  • Expresividad poética y traducción con breve lectura de Fedro I. 1

    Toledo Prado, Joâo Batista (Argos, 2013) [Artigo]
    The term poetic expressiveness refers to the multiple joints of the plan of expression, derived from the expressive value of the linguistic sign (ROSSET: 1970, 135) and its particular role in the field of poetry. The ...
  • O acordo ortográfico da língua portuguesa e a meta de simplificação e unificação

    Neves, Maria Helena De Moura Autor UNESP (DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 2010) [Artigo]
    The aim of this paper is to evaluate the Acordo Ortográfico da Língua Portuguesa within a historic context that continually demands simplification and unification to the orthographic fixations. The theoretical and ...
  • O legado grego na terminologia gramatical brasileira

    Neves, Maria Helena De Moura Autor UNESP (Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto), 2011) [Artigo]
    This study aims at investigating the existence of a Greek terminological legacy in the Brazilian grammatical organization, taking into account that the initial Greek grammar is the source of our grammar, through the Latin ...
  • Sobre o pensamento bakhtiniano: uma recepção de recepções

    Marchezan, Renata Coelho Autor UNESP (Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, 2013) [Artigo]
    There are several receptions of the Bakhtinian work: those which situate it in a cultural and historical perspective, making it possible to understand the context inherent to it, the interchanges with which it was instituted ...
  • As construções verbais paratáticas: gramaticalização em português europeu

    Rodrigues, Angélica Terezinha Carmo Autor UNESP; Coelho, Carolina Medeiros (Revista Portuguesa de Humanidades, 2012) [Artigo]
    This paper aims to analyze the so-called paratactic verbal constructions, or PVCs, in contemporary European Portuguese. The PVCs are built from the cohesion of two inflected verbs, V1 and V2, connected or not by the ...
  • A citação da palavra de outrem em artigos de opinião: a variação linguística em foco

    Hilário, Rosângela Nogarini; Del Ré, Alessandra; Mendonça, Marina Célia Autor UNESP (Estudos da Língua(gem), 2012) [Artigo]
  • Plantas entre los juruna: en busca de una metodología para el estudio del léxico

    Fargetti, Cristina Martins Autor UNESP (Liames, 2012) [Artigo]
    This paper presents methodological considerations related to the study of the plant lexicon of the Juruna ethnic group, an indigenous people of the Xingu Indigenous Park, Mato Grosso State, Brazil. The language of this ...
  • Vozes de professores: indícios de/para cursos de formação

    Cavalcanti, Jauranice Rodrigues; Mendonça, Marina Célia Autor UNESP; Branquinho, LÍlian; Cardoso, Rosana (Signum: Estudos da Linguagem, 2011) [Artigo]
    In this article we analyze discourses of teachers on the linguistic practices of their students and discourses of future teachers. We consider studies of Bakhtin on dialogism and ideology in the production of meanings. ...
  • O discurso sobre leitura na esfera escolar e sua relação com o discurso científico

    Cardoso, Rosana; Mendonça, Marina Célia Autor UNESP (Diálogos Pertinentes!, 2010) [Artigo]
    In this paper, the discourse about reading skills uttered by teachers and students is analyzed. The analyses are supported by the Bakhtin’s studies concerning the discourse that necessarily consider the meaning affected ...
  • Oralidade, letramento e identidade

    Andrade, Felipe Sousa de Autor UNESP; Mendonça, Marina Célia Autor UNESP (Diálogos Pertinentes!, 2012) [Artigo]
    This paper presents partial results of ongoing research of Undergraduate Research held at the Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. The study objective is to reflect on the practice of writing in two Internet sites ...
  • Conflito, resistência e philía no Héracles furioso de Eurípides

    Rosa, Edvanda Bonavina da Autor UNESP (Actas Del VI Coloquio Internacional: Competencia Y Cooperación De La Antigua Grecia A La Actualidad, 2012) [Artigo]
    In Heracles Mainomenos, by Euripides, the hero is submited to the ultimate test: win himself, accepting stay alive after committing an irremediable error. The dramatic action has dual motivation, human and divine. The human ...
  • Concilier les données qualitatives et quantitatives: un défi pour les recherches en acquisition du langage

    Ré, Alessandra Del Autor UNESP; Hilário, Rosângela Nogarini (Revue CORELA, 2014) [Artigo]
    What is the role of qualitative data? How should mixed approaches be considered? Is it necessary to complement the quantitative approach by the qualitative approach (Maziére et al., 2010) or the opposite? How can these two ...
  • O discurso sobre a produção textual de gêneros literários

    Mendonça, Marina Célia Autor UNESP (Letras & Letras, 2013) [Artigo]
    This paper aims to discuss teaching of literary genres writing. It presents reflections on studies of teaching of writing and on official documents that define pedagogical practices of text production. It presents, finally, ...
  • Pesquisas sobre o português pautadas em corpora

    Costa, Daniel Soares da Autor UNESP; Barbosa, Juliana Bertucci; Marine, Talita de Cássia; Arruda, Niguelme Cardoso (Revista do SELL, 2014) [Artigo]
    This article presents an investigation of four linguistic phenomena of the Portuguese in different synchronicities. These research are about construction, description and analysis of corpora for the creation of databases ...
  • No centro da periferia, a periferia no centro

    Paula, Luciane de Autor UNESP; Paula, Sandra Leila de (Ipotesi, 2011) [Artigo]
    Th is article proposes a refl ection on the chronotope, considering its infl uence on the forms of cultural expression coming from segregated urban spaces in Brazil. Th e article deals, specifi cally, with Carioca Funk as ...
  • O caso comitativo

    Ignácio, Sebastião Expedito Autor UNESP; Criscuolo, Ana Carolina Sperança Autor UNESP (Estudos Lingüísticos, 2010) [Artigo]
    Comitative is a semantic case not much studied. Traditional grammar includes it sometimes as Indirect Object, sometimes as Adverbial Adjunct of Company. In this paper, we show that it is a nuclear element, therefore it is ...
  • O acento secundário no português arcaico

    Costa, Daniel Soares da Autor UNESP (Letras & Letras, 2012) [Artigo]
    This paper aimsto study secondary stressinArchaic Portuguese demonstrating its limits of occurrence and its behavior through the Metrical Theory by Hayes (1995). The data was collected by means of a new methodology in the ...

Ver mais