Artigos - Educação - IBB
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando Artigos - Educação - IBB por Título
Agora exibindo 1 - 20 de 317
Resultados por página
Opções de Ordenação
ItemArtigo Uma abordagem naturalista da consciência humana(Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Filosofia, 2003-01-01) Pereira Junior, Alfredo [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)Abordo neste trabalho alguns dos principais problemas filosóficos concernentes a uma concepção naturalista da consciência humana, assim como algumas evidências disponíveis na neuropsicologia e neurofisiologia, sobre a relação entre atividade cerebral e experiência consciente. Inicialmente faço uma revisão sobre a definição de consciência, seu estatuto filosófico e relação com os processos emocionais, e proponho três condições para sua atribuição a um sistema físico. em seguida, identifico diferentes modalidades de consciência, e seus correlatos cerebrais em diferentes escalas espaciais e temporais. Finalmente, discuto possíveis mecanismos biofísicos subjacentes aos processos conscientes.ItemTrabalho apresentado em evento Ações para conhecer e incrementar a condição nutricional de população com necessidades especiais em entidade social do município de Botucatu-SP(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2011) Tablas, Mariana Baptista [UNESP]; Silva, Renata Aparecida Candido da [UNESP]; Negri, Flavia [UNESP]; Cintra, Renata Maria Galvão de Campos [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento O aconselhamento nutricional de indivíduos atendidos no laboratório de avaliação nutricional do Instituto de Biociências da UNESP de Botucatu(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2007) Mendes, Juliana Delalibera Thobias [UNESP]; Komatsu, Camila Gomes [UNESP]; Dias, Luiza Cristina Godim Domingues [UNESP]; Navarro, Anderson Marliere [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemArtigo Algumas publicações e pesquisas sobre educação ambiental(2012) Tozoni-Reis, Marília Freitas de Campos [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento Ambulatório de cirurgia bariátrica e metabólica: um relato de experiência(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2011) Carvalho, Sandra Balduino [UNESP]; Marconi, Ana Clara [UNESP]; Santos, Beatriz Lima dos [UNESP]; Rodrigues, Carol [UNESP]; Zavatte, Caroline Angéla [UNESP]; Tardivo, Ana Paula [UNESP]; Mendes, Adriana Lúcia [UNESP]; Leite, Celso Vieira de Souza [UNESP]; Oliveira, Maria Rita Marques de [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemArtigo Análise do nivel de informação sobre amamentação de puérperas em cidade do interior de São Paulo(2012) Narimatsu, Caroline [UNESP]; Cintra, Renata Maria Galvão de Campos [UNESP]; Dias, Luiza Cristina Godim Domingues [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)This study aimed to verify the knowledge regarding breastfeeding of infants treated in the maternity ward of a public hospital in the city of Botucatu, SP. We interviewed 72 women aged 14-42 years old, living in the Botucatu city or in neighboring cities. Although all participants had done the pre-natal examination, 67.31% had not yet received any information about breastfeeding, 32.69% intended to breastfeed only up to six months, and 19.23% by the age recommended by the WHO (World Health Organization Health). The WHO recommends it up to the age of two years or more. In spite of a high lack of knowledge about the importance of exclusive breastfeeding and colostrum, 100% said they intended to breastfeed the child. The data found in this study highlights the need for educational activities aimed at this group to raise awareness about breastfeedingItemArtigo Análise microbiológica de hortaliças minimamente processadas, comercializadas no município de Piracicaba, SP(2010) Ravelli, Michele Novaes; Nascimento, Gislene Garcia Franco do; Oliveira, Maria Rita Marques de [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento Análise preliminar sobre a relação das visitas escolares ao centro de ciências e a prática pedagógica do professor-visitante(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2011) Silva, Camila Silveira da [UNESP]; Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemArtigo Apresentação(UNESP, 2001-08) Pereira Junior, Alfredo [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemEditorial Apresentação do 'XI Colóquio Michel Debrun - Auto-Organização e Bioética'(2013) Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento Articulação do coletivo educador para território sustentável de Botucatu e região(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2007) Pedrosa, Fernanda Pinho da Cunha [UNESP]; Carvalho, Cicilia de [UNESP]; Spazziani, Maria de Loudes [UNESP]; Reis, Marília Freitas de Campos Tozoni [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento Associação entre circunferência abdominal e estado nutricional em pré-escolares da cidade de Botucatu-SP(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2011) Gomes, Caroline de Barros [UNESP]; Nunes, Caroline das Neves Mendes [UNESP]; Araújo, Raphael Monteiro de [UNESP]; Franco, Suelen [UNESP]; Arruda, Camila Maria de [UNESP]; Cintra, Renata Maria Galvão de Campos [UNESP]; Dias, Luiza Cristina Godim Domingues [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemArtigo Association of student position in classroom and school performance(2010) Tagliacollo, Victor Alberto [UNESP]; Volpato, Gilson Luiz [UNESP]; Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)We analyzed whether the position of students in classroom is correlated with academic performance, and which factors might be involved. The sample consisted of 16 classrooms in a school year bimester, each one with around 30 students. Each student's position was registered in classroom maps and the reasons for the students' seat choice were gathered by a questionnaire. School performance and classroom absences of each student were collected directly from the teachers' register notebook. We found that better performances of students at school correlate with lower percentages of absence and choices of seating positions closer to the board. Moreover, the main reason to sit in a front position was motivation for learning. We suggest that school performance is associated to students’ position in the classroom because both are affected by the student motivation for learning. As a consequence, changing students' position in the classroom without increasing their motivation is not likely to improve school performance.ItemResumo Atenção à nutrição e alimentação em entidade social - APAE - Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais no município de Botucatu(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2009) Veiga, Marly Maria Lopes [UNESP]; Santos, Letícia Salem [UNESP]; Cintra, Renata Maria Galvao de Campos [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemTrabalho apresentado em evento Atendimento educacional especializado: parceria entre escola e universidade pela inclusão e formação docente(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2014) Osti, Andréia [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)O presente trabalho tem a finalidade de apresentar e compartilhar as experiências vivenciadas em um projeto de extensão que vem sendo desenvolvido desde 2012 em duas escolas, uma municipal e outra estadual na cidade de Rio Claro, SP. O projeto intitulado “Formação de professores para o atendimento educacional especializado à alunos com dificuldades de aprendizagem” conta com a participação voluntária de cinco alunos do curso de Licenciatura em Matemática e oito do curso de Licenciatura em Pedagogia, sendo apenas um bolsista. Em relação às escolas parceiras, integram o projeto a equipe gestora, professores regentes e aproximadamente quarenta estudantes do ensino fundamental que apresentam defasagem escolar e são apontados, pela escola, como crianças com dificuldades para aprender. Os estudantes de graduação atuam nas escolas, uma vez por semana, atendendo os alunos e intervindo em suas dificuldades específicas – com foco em matemática e alfabetização, buscando assim resgatar os conteúdos que não foram aprendidos e necessitam ser trabalhados. Os graduandos assumem a responsabilidade pela pesquisa e planejando de atividades diferenciadas que possam contribuir para o ensino das crianças atendidas de uma maneira diferente da que é ensinada em sala de aula, para tanto são utilizadas várias estratégias e recursos, tais como jogos lúdicos e de regras, literatura infanto-juvenil, desenho, dentre outros. Acredita-se que esse projeto atua diretamente com a questão da formação de professores para a educação básica e no atendimento a alunos com necessidades, configurando um trabalho interdisciplinar, voltado para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem e para a parceria entre universidade e escola pública.ItemTrabalho apresentado em evento Atendimento nutricional ambulatorial: características da população e efetividade das orientações nutricionais(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2015-09-01) Santos, Beatriz Lima dos [UNESP]; Dias, Luiza Cristina Godim Domingues [UNESP]; Cintra, Renata Maria Galvão de Campos [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)Study on the profile of the population treated at the Center for Studies and Practices in Nutrition (CEPRAN) and to evaluate patient adherence to nutritional counseling program in this clinic. To do this, we analyzed the social characteristics of patient information, presence of chronic non communicable diseases, nutritional status, weight loss, returns to searches and adherence to guidelines. Getting results that will help to develop new shares guidance and nutrition education.ItemTrabalho apresentado em evento Atividade nutricional no serviço de alimentação de uma instituição asilar na cidade de Botucatu, SP(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2011) Peixoto, Fernando Barbosa [UNESP]; Schivani, Leocádia [UNESP]; Basso, Adriana [UNESP]; Almeida, Flávia Queiroga Aranha de [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)ItemArtigo Auto-Organização, Autonomia e o cuidado em Saúde Mental(2013) Ferreira, Maria Solange Castro; Pereira, Maria Alice Ornellas [UNESP]; Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)The hospice, prevalent for almost two hundred years as the only possibility of treatment for the mentally ill, is a discriminating, excluding institution, based on the negation of civil rights and autonomy of the subjects. The movement of Psychiatric Reform has made possible the construction of practices directed to the empowering of subjects in social relations. In this new context, the principle of autonomy emerges as a central value to be considered in mental health care. Mental illness is a strong disorganizing factor in the history of life, implying losses, disabilities, deficiencies, increased vulnerability e impairment of personal autonomy. In this condition, mental health care may use authority, but we understand that the exercise of autonomy is more important for life processes, reflecting the degree of self-organization achieved by the subject. Therefore, a gain in autonomy improves the conditions for personal self-organization. We suggest that a practice directed towards mental care should increase the subjects’ autonomy and consequently his/her self-organizing life process. This should be the challenge and the main goal to be attained in mental health care.ItemArtigo Auto-organização, complexidade e formação da consciência bioética(2014) Paixão, Valdir Gonzalez; Pereira Júnior, Alfredo [UNESP]; Ilário, Enídio; Universidade Estadual Paulista (Unesp)This article introduces the concepts of self-organization and autonomy as presented by the thought of Michel Debrun and Edgar Morin and their relationship to the development of a bioethical conscience by means of the school educational process. The proposal aims to contribute to the development of autonomy of students and thus be conducive to their self-organization as “responsible ethical subjects”.ItemArtigo Avaliação antropométrica de crianças de 24-60 meses a partir do uso comparativo das referências de crescimento CDC 2000 e OMS 2005(2011) Deolindo, Débora [UNESP]|Gushiken, Cintia Satie [UNESP]; Mayumi, Akiba [UNESP]; Dias, Luiza Cristina Godim Domingues [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)Knowing the nutritional profile of children up to 60 months of age is essential to diagnose nutritional disorders. The benchmarks CDC/2000 and OMS/2005 are used to measure children's nutritional status. Our goal was to compare results of the evaluation of children 24 to 60 months of age from a Children's Education Center, using as references CDC (2000) and WHO (2005). We assessed sex, age, weight and height or length, and determined the percentiles and the classification of nutritional status for each benchmark. Statistical analysis was obtained for the reference values for each curve, given the statistical summaries and t test comparison of means. We observed a higher percentage of overweight (13.4%) and obesity (14.3%) with the curves of the CDC / OMS/2005, when compared to 2000, 18.7% overweight. There was no significant difference between the average of reference values obtained by CDC/2000 and second grades OMS/2005 for children of both sexes. Considering the above, we show that the curve CDC/2000 can detect children with nutritional disorders related to the curves of OMS/2005, although the comparison between the curves has not shown significant differences between the two standards.