Publication: Uma análise do serviço de ensino itinerante de apoio pedagógico à inclusão escolar na rede municipal de Araraquara
Loading...
Date
Authors
Advisor
Dall Acqua, Maria Júlia Canazza 

Coadvisor
Graduate program
Educação Escolar - FCLAR
Undergraduate course
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Type
Master's thesis
Access right
Acesso aberto

Abstract
Abstract (portuguese)
Nesta pesquisa, procurou-se investigar o processo de inclusão nos espaços da escola comum, acompanhando a atuação de uma professora do ensino itinerante, especializada em Educação Especial no processo de apoiar, complementar e, por vezes, suplementar a proposta pedagógica da escola comum, por meio de recursos educacionais especiais percorrendo as escolas onde há alunos com necessidades educacionais especiais inseridos no ensino comum. Cabe ressaltar que o ensino itinerante é um serviço de apoio pedagógico especializado do Programa de Educação Especial, implantado pela Secretaria de Educação do município de Araraquara. Este trabalho de pesquisa tem por objetivo geral identificar, descrever e analisar a atuação de uma professora do ensino itinerante em uma escola do ensino comum, com alunos incluídos e seus professores.
Abstract (english)
In this research, we investigated the inclusion process in the common school spaces, following a teacher's performance of the itinerant teaching, specialized in Special Education who acted in the process of supporting, complementing and, sometimes, supplementing the pedagogical proposal of the common school, through special education resources, passing by the schools where there are students with special educational needs inserted in the common teaching. We have to emphasize that the itinerant teaching is a service of specialized pedagogical support of the Education Program, implanted by the Department of Education of the city of Araraquara, São Paulo State, under the responsibility of the Technical Coordinator of Special Education. This Department authorized the analysis of an itinerant service teacher in 2004, in her daily work with students with special educational needs inserted in the common teaching, as well as their respective teachers.
Description
Keywords
Educação especial, Educação inclusiva, Ensino itinerante, Apoio pedagógico, Special education, Pedagogical support, Special educational needs
Language
Portuguese
Citation
MOREIRA, Maria Helena Bimbatti. Uma análise do serviço de ensino itinerante de apoio pedagógico à inclusão escolar na rede municipal de Araraquara. 2006. 221 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, 2006.