A matemática na formação do químico contemporâneo
Carregando...
Data
2003-12-12
Autores
Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Resumo
Este trabalho analisa aspectos relativos à Matemática, como disciplina em serviço, na formação dos químicos contemporâneos, segundo o ponto de vista dos químicos docentes de várias Instituições de Ensino de Química do Brasil e de alguns profissionais químicos. Discute o problema das reformas curriculares e da organização curricular dos cursos de Química do Brasil e apresenta subsídios para uma possível proposta curricular de Matemática, através de reflexões e de algumas sugestões relacionadas com as questões Por que ensinar? O que Ensinar de Matemática?, Como Ensinar Matemática? e Quem Deve Ensinar Matemática para os químicos?. Com base nessas reflexões, aponta novos e possíveis caminhos para as discussões sobre a organização dos currículos de Matemática nos Cursos de Química do Brasil.
This work analyzes aspects related to Mathematics, as a discipline in service, in the formation of contemporary chemists, according to the point of view of the chemistry professors of several Institutions of Chemistry Education and some chemistry professionals in this country. It deals with the problem of curriculars reforms and organization of Chemistry courses in Brazil. It also presents subsidies for a possible curricular purpose of Mathematics, through reflections and of some suggestions related to the questions: Why to teach Mathematics, What to teach in Mathematics, How to teach Mathematics and Who must teach Mathematics for chemists. Based on these reflections this work points out new and possible ways for discussion on the curricular organization of the Mathematics in the Chemistry Courses in Brazil.
This work analyzes aspects related to Mathematics, as a discipline in service, in the formation of contemporary chemists, according to the point of view of the chemistry professors of several Institutions of Chemistry Education and some chemistry professionals in this country. It deals with the problem of curriculars reforms and organization of Chemistry courses in Brazil. It also presents subsidies for a possible curricular purpose of Mathematics, through reflections and of some suggestions related to the questions: Why to teach Mathematics, What to teach in Mathematics, How to teach Mathematics and Who must teach Mathematics for chemists. Based on these reflections this work points out new and possible ways for discussion on the curricular organization of the Mathematics in the Chemistry Courses in Brazil.
Descrição
Palavras-chave
Matemática - Estudo e ensino, Quimica - Estudo e ensino, Informática, Curriculos, Mathematics - Study and teaching
Como citar
BIZELLI, Maria Helena Sebastiana Sahão. A matemática na formação do químico contemporâneo. 2003. 209 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2003.