Nietzsche e a modernidade em Habermas
Carregando...
Data
1993
Autores
Giacóia Júnior, Oswaldo [UNESP]
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Resumo
A crítica de Habermas a Nietzsche é apresentada pela demonstração do conceito de modernidade em Hegel, configurando-o, em primeiro lugar, no domínio da estética. No próprio Hegel, a filosofia coloca como necessidade a superação das fragmentações engendradas pela modernidade. Em Nietzsche, encontramos o ponto de inflexão que altera o rumo da trajetória anterior seguida pelo moderno discurso filosófico.
Habermas's criticism on Nietzsche is presented through the demonstration of the concept of modernity in Hegel, configurating it, in first place, in the aesthetic domain. In Hegel himself, philosophy presents the need of owercoming the fragmentation engendered by modernity. In Nietzsche we find the point of inflexion which changes the nucleous of the previous path followed by the modern philosophical discourse.
Habermas's criticism on Nietzsche is presented through the demonstration of the concept of modernity in Hegel, configurating it, in first place, in the aesthetic domain. In Hegel himself, philosophy presents the need of owercoming the fragmentation engendered by modernity. In Nietzsche we find the point of inflexion which changes the nucleous of the previous path followed by the modern philosophical discourse.
Descrição
Palavras-chave
Modernidade, estética, razão, mito, Modernity, aesthetic, reason, myth
Como citar
Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, v. 16, 1993.