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dc.contributor.authorMoreira, Dayanne Sato
dc.contributor.authorVitta, Alberto de
dc.contributor.authorPenitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
dc.contributor.authorVitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP]
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:29Z
dc.date.available2015-02-24T13:57:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i3p217-224
dc.identifier.citationRevista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 25, n. 3, p. 217-224, 2014.
dc.identifier.issn2238-6149
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114794
dc.description.abstractThe duality care-education is an aspect to be considered in the routine of childhood education institutions that have a nursery. The concepts of professionals who work in the nursery interfere with the developed practice, and require great concern regarding the continuing education. The objective of this study was to verify the effects of educational procedures on the concepts related to functions and benefi ts of the nursery for the child – from the professionals who work in a childhood education institution. These professionals were teachers and development assistants from municipal nurseries of Marília, interviewed four times – initially, after each of the two rearing procedures, and six months after the procedures. These procedures consisted of educational workshops, once a week, for one month, and 15 hours of supervised practices in the nursery. Both practices focused on the activities and their benefi ts to the child’s development. We found that the educators’ knowledge comes from common sense, and that educational workshops provided changes on their information levels, which were strengthened by supervised practice. The analysis indicates that the initial and continuing education of professionals need to consider specifi c aspects of child development, so more adequate concepts are built.en
dc.description.abstractA dualidade cuidado x educação é aspecto a ser considerado na rotina das instituições de educação infantil que possuem berçário e os conceitos dos profissionais que nele atuam interferem nas práticas desenvolvidas, sendo necessário maior preocupação com a formação continuada. O objetivo foi verifi car os efeitos de procedimentos educativos sobre conceitos relativos às funções e benefícios do berçário para a criança, junto a profi ssionais que atuam em instituição de educação infantil. Participaram professores e auxiliares de desenvolvimento de berçários municipais de Marília, entrevistados em quatro momentos – inicial, depois de cada um dos dois procedimentos educativos e seis meses após a intervenção. Essa consistiu em uma ofi cina de educação, uma vez por semana por um mês e práticas supervisionadas realizadas na rotina do berçário no total de 15 horas. Ambas focaram as atividades e seus benefícios para o desenvolvimento da criança. Verifi cou-se que os conhecimentos das educadoras decorriam do senso comum e que a ofi cina de educação proporcionou mudança nos seus níveis de informação, reforçada pela supervisão prática. A análise indica que a formação inicial e continuada das profi ssionais precisa contemplar aspectos específi cos do desenvolvimento infantil para que concepções mais adequadas sejam construídas.pt
dc.format.extent217-224
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.titleInfluência de procedimentos educativos sobre os conceitos de berçáriospt
dc.title.alternativeThe influence of educational procedures on the concepts of nurseriesen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade do Sagrado Coração (USC)
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737., CEP 17525-900, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespDepartamento de Didática da Faculdade de Filosofia e Ciências - Universidade Estadual Paulista - UNESP - Marília/SP
dc.description.affiliationUnespDepartamento de Educação Especial da Faculdade de Filosofia e Ciências - Universidade Estadual Paulista - UNESP - Marília
dc.identifier.doi10.11606/issn.2238-6149.v25i3p217-224
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
dc.identifier.fileISSN2238-6149-2014-25-03-217-224.pdf
dc.identifier.lattes5818644935995541
dc.identifier.lattes3696028065401053
unesp.author.lattes5818644935995541
unesp.author.lattes3696028065401053
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