Show simple item record

dc.contributor.authorSouza, Renata Junqueira de [UNESP]
dc.contributor.authorGirotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
dc.contributor.authorSimoes, Rita
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:30Z
dc.date.available2015-02-24T13:57:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifierhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/11434/9176
dc.identifier.citationLetras de Hoje, v. 48, n. 2, p. 262-269, 2013.
dc.identifier.issn0101-3335
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114815
dc.description.abstractThe school textbook is an important pedagogic resource in the classroom, and it is frequently the only one. But, an analysis of the Maternal Language’s textbooks in Brazil and in Portugal allowed us to detect serious didactic obstacles to the learning of the language in its semiotic omnifuncionality. In this paper we are going to present the results of a project that involves the presence of a children’s literature book in the classroom instead of the textbook adaptations. We developed activities before, during and after the reading in a fourth grade class of an Elementary School in Brazil and Portugal having the aim of build readers.en
dc.description.abstractO manual escolar é um importante recurso pedagógico no contexto de sala de aula, sendo frequentemente o único. Todavia, uma análise de livros didáticos de ensino de Língua Materna tanto no Brasil quanto em Portugal permite-nos detectar a existência de importantes obstáculos didáticos a uma efetiva aprendizagem da língua em sua potencialidade humanizadora. Neste texto apresentamos os resultados de um projeto que teve como primeiro objetivo levar para a sala de aula um livro de literatura infantil substituindo as adaptações que abundam nos manuais. Partindo deste livro foram feitas atividades antes, durante e depois da leitura com uma turma de crianças portuguesas e outra de crianças brasileiras 4º ano de escolaridade, tais atividades objetivaram à formação de crianças leitoras.pt
dc.format.extent262-269
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofLetras de Hoje
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.titleManuais Didáticos e literatura infantil: as leituras infantis no Brasil e em Portugalpt
dc.title.alternativeText books and children’s literature: children’s reading in Brazil and Portugalen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.institutionUniversidade do Minho
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista – Presidente Prudente
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
dc.identifier.fileISSN01013335-2013-48-02-262-269.pdf
dc.identifier.lattes9600062169250020
dc.identifier.lattes9778200016779533
unesp.departmentDidática - FFCpt
unesp.author.lattes9600062169250020
unesp.author.lattes9778200016779533
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record