Show simple item record

dc.contributor.authorBrocanelli, Cláudio Roberto [UNESP]
dc.contributor.authorGirotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]
dc.contributor.authorAndrade, Lizbeth Oliveira de [UNESP]
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:40Z
dc.date.available2015-02-24T13:57:40Z
dc.date.issued2013
dc.identifierhttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/1897
dc.identifier.citationRevista de Educação PUC-Campinas, v. 18, n. 1, p. 47-54, 2013.
dc.identifier.issn1519-3993
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/115002
dc.description.abstractThis paper presents the results of a University research and extension project conducted at an institution that provides support to children and adolescents in the city of Marília, state of São Paulo, in 2010. This project focuses on reading and storytelling activities to stimulate children to become readers and increase their cultural repertoire. The theoretical reflection is based on the studies of Vygotsky, Bakhtin and Benjamin. The practical activities were organized based on authors such as Bajard, Freinet and Coelho; and the choice of the literary works and stories follow the criteria described in the text. The activities were used with the purpose of motivating children and teenagers to read. We observed significant changes in participants, namely: better vocabulary and engagement in activities proposed. The data collected is presented in the text in the form of speech transcripts and in the reports of the book of life.en
dc.description.abstractEste texto apresenta resultados de um projeto de pesquisa e extensão universitária realizado em 2010 em uma instituição de apoio a crianças e adolescentes, na cidade de Marília, estado de São Paulo. Trata-se de um projeto que focaliza atividades com leituras literárias e contação de histórias como elementos para a formação do leitor mirim e ampliação do seu repertório cultural. As reflexões teóricas apoiam-se nos estudos de Vigotski, Benjamin e Bakhtin. Para a organização das atividades práticas, apoiou-se em autores como Bajard, Freinet e Coelho; a escolha das obras literárias e dos contos seguem critérios descritos no texto. Neste caso, as atividades pautaram-se na intervenção com a finalidade de motivar as crianças e os adolescentes à leitura. Assim, foi possível observar mudanças significativas nos participantes, quais sejam: melhor vocabulário e envolvimento nas ações propostas. Os dados coletados encontram-se no texto na forma de transcrição das falas e nos relatos do livro da vida.pt
dc.format.extent47-54
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista de Educação PUC-Campinas
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.titleA educação como experiência a partir de histórias lidas e contadas: momentos de (re) criação da infância'pt
dc.title.alternativeEducation as an experience from stories told and read: moments of creativity and recreation of childhooden
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Maríliapt
dc.identifier.fileISSN1519-3993-2013-18-01-47-54.pdf
dc.identifier.lattes9600062169250020
unesp.departmentDidática - FFCpt
unesp.author.lattes9600062169250020
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record