Show simple item record

dc.contributor.authorKlein, Ana Maria [UNESP]
dc.contributor.authorGuridi, Veronica
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:52Z
dc.date.available2015-04-27T11:55:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifierhttp://refiedu.webs.uvigo.es/num_es.htm
dc.identifier.citationRevista de Formación e Innovación educativa Universitária, v. 6, n. 3, p. 150-168, 2013.
dc.identifier.issn1989-0257
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122564
dc.description.abstractThe study takes as its object the evaluation process of a graduation discipline at the School of Arts, Sciences and Humanities, University of São Paulo (USP), developed through the methodology of Problem Based Learning (PBL). We consider three distinct and complementary aspects: procedural review (partial and final) student peer assessment and self-assessment. The sample consisted of 17 students from the undergraduate courses. Data collection occurred in two stages through questionnaires with open and closed questions. The qualitativeinterpretative analysis allowed two comparisons: cross (intra-step) and longitudinal (inter-steps). The results point to a trend of students evaluating objective aspects of the work as well as to overcome some difficulties in the development of the project.en
dc.description.abstractO estudo toma como objeto o processo avaliativo de uma disciplina de graduação da Escola de Artes Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (USP), desenvolvida por meio da metodologia da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP). Consideramos três aspectos distintos e complementares: avaliação processual (parcial e final), avaliação entre pares e autoavaliação. A amostra contou com 17 sujeitos oriundos de diferentes cursos. A coleta de dados ocorreu em duas etapas por meio de questionários com perguntas abertas e fechadas. A análise qualitativo-interpretativa possibilitou duas comparações: transversal (intraetapa) e longitudinal (interetapas). Os resultados apontam para uma tendência dos sujeitos avaliarem aspectos objetivos do trabalho e para a superação de algumas dificuldades no desenvolvimento do projeto.pt
dc.format.extent150-168
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista de Formación e Innovación educativa Universitária
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectavaliação entre parespt
dc.subjectcritérios avaliativospt
dc.subjectaprendizagem baseada em problemaspt
dc.subjectpeer assessmenten
dc.subjectassessment criteriaen
dc.subjectproblem-based learningen
dc.titleAutoavaliação e avaliação entre pares no desenvolvimento de projetos orientados pela aprendizagem baseada em problemas: a percepção de estudantes universitáriospt
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, R. Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, R. Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Pretopt
dc.identifier.fileISSN1989-0257-2013-06-03-150-168.pdf
dc.identifier.lattes0777944599592711
unesp.author.lattes0777944599592711[1]
unesp.author.orcid0000-0002-0004-1908[1]
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record