Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico

Nenhuma Miniatura disponível

Data

2013

Autores

Duarte, Newton [UNESP]

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Resumo

The paper defends that the historical-cultural psychology needs the mediation of the historical-critical pedagogy in order to contribute to the school educational practice. In this direction, the paper analyses, in the field of the relations between Psychology and Pedagogy, a criteria for the human development characterization. Considering both, psychology and pedagogy, inside the historical process of social class struggle, the paper defends that human beings develop themselves by using the mediations which makes possible the movement from the condition of “being in itself” to the condition of “being for itself”.
O artigo defende que a psicologia histórico-cultural, para contribuir para a prática educativa escolar, precisa da mediação da Pedagogia histórico-crítica. Nessa direção, o artigo analisa, no terreno das relações entre Psicologia e Pedagogia, um critério para a caracterização do desenvolvimento humano. Situando tanto a psicologia como a pedagogia no processo histórico da luta de classes, o artigo defende que o ser humano se desenvolve pelo uso das mediações que lhe possibilitam passar da condição de ser em si à condição de ser para si.

Descrição

Palavras-chave

Lev Vygotsky, Dermeval Saviani, Historical-Cultural Psychology, Historical-Critical Pedagogy, Vigotski, Pedagogia Historico-Critica, Psicologia do Desenvolvimento

Como citar

Nuances: estudos sobre Educação, v. 24, n. 1, p. 19-29, 2013.