Show simple item record

dc.contributor.authorLeite, Lúcia Pereira [UNESP]
dc.contributor.authorPerinotto, Simone [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:23Z
dc.date.available2016-03-02T12:57:23Z
dc.date.issued2010
dc.identifierhttp://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3979
dc.identifier.citationRevista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 99-120, 2010.
dc.identifier.issn0102-7735
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134556
dc.description.abstractThe aim of this paper is to determine whether or not the researcher acted as mediator in the process of construction of the teacher’s knowledge, by working with a proposal of continued formation, through interactional exchanges in reflective situation. This proposal was developed during the academic year throughout technical-operational discussions about the participant teacher’s pedagogic practice – with the formation in special education – under theoretical propositions. The shaping process of mutual influence between the dyad revealed that the researcher allowed reflections, questionings and the proposition of alternatives – operational and theoretical – to the teacher, providing shared learning and teaching situations, leading her to the development of theoretical reflections and didactic-pedagogic alternatives, that could be observed in the manifestation of her description.en
dc.description.abstractEste artigo pretende identificar se o pesquisadoratuou como mediador do processo deconstrução de conhecimento do professor,ao trabalhar com uma proposta de formaçãocontinuada, através de trocas interacionaisem situação reflexiva. Esta proposta estendeu-se por um ano letivo, com discussõestécnico-operacionais sobre a prática pedagógicada professora participante − atuação emclasse especial − à luz de proposições teóricas.O delineamento do processo de mútuainfluência ocorrido entre a díade revelou quea pesquisadora possibilitou reflexões, questionamentose proposições de alternativas− operacionais ou teóricas − à professora,promovendo situações de ensino e aprendizagemde forma compartilhada, levando-aao desenvolvimento de reflexões teóricas ealternativas didático-pedagógicas, que puderamser observadas nas manifestações deseus relatos.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
dc.format.extent99-120
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista Educação em Questão
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectContinued formationen
dc.subjectSpecial educationen
dc.subjectShared learningen
dc.subjectFormação continuadapt
dc.subjectEducação especialpt
dc.subjectAprendizagem compartilhadapt
dc.titleO pesquisador enquanto mediador na construção do conhecimento do professorpt
dc.title.alternativeThe researcher as a mediator in the construction of the teacher s knowledgeen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Geisel, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Geisel, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso restrito
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Baurupt
dc.identifier.lattes3855053449114282
unesp.departmentPsicologiapt
unesp.author.lattes3855053449114282
unesp.author.orcid0000-0003-2401-926X[1]
Localize o texto completo

Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record