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dc.contributor.authorRothberg, Danilo [UNESP]
dc.contributor.authorQuinato, Gabriel Augusto Cação [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T12:57:57Z
dc.date.available2016-03-02T12:57:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifierhttp://www.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/186
dc.identifier.citationRevista Triângulo, v. 4, n. 1, p. 1-12, 2011.
dc.identifier.issn2175-1609
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134683
dc.description.abstractThe concept of scientific literacy nowadays is permeated by principles eventually inconsistent. Development of cognitive skills, preparation for continuing studies in higher education, preparation for working life and the strengthening of citizenship are some of the competing goals of science education. In respect of Science, Technology, Society and Environment (STSE) Education, the politics of science should be properly taken into account by science education. This paper examines the concept of scientific literacy in the context of STSE Education and points to why and how physics education in high school curriculum should address topics of energy consumption and production in order to provide the background necessary to assess public policies of science, technology and innovation, in particular the Decennial Plan for Expansion of Energy 2020, subjected to public consultation by the Brazilian Ministry of Mines and Energy in 2011.en
dc.description.abstractO conceito de alfabetização científica encontra-se na atualidade permeado por princípios eventualmente incompatíveis entre si. Desenvolvimento de habilidades cognitivas, preparação para a continuidade dos estudos em nível superior, ingresso no mercado de trabalho e formação da cidadania estão entre os objetivos da educação para a ciência, que muitas vezes competem entre si no cotidiano escolar. No contexto das relações CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente), a dimensão política da ciência deve ser contemplada pelo ensino de ciências. Este artigo revisa o conceito de alfabetização científica no contexto das relações CTSA e caracteriza razões e meios para que o ensino de física em nível médio contemple os conteúdos curriculares sobre consumo e produção de energia, a fim de prover a formação necessária para avaliar políticas públicas de ciência, tecnologia e inovação, em particular o Plano Decenal de Expansão de Energia 2020, posto em consulta pública pelo Ministério de Minas e Energia em 2011.pt
dc.format.extent1-12
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista Triângulo
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectTeaching of Physicsen
dc.subjectRelations STSRen
dc.subjectScientific literacyen
dc.subjectEnsino de físicapt
dc.subjectRelações CTSApt
dc.subjectAlfabetização científicapt
dc.titleAlfabetização científica em nível médio e a preparação dos cidadãos para o processo de tomada de decisõespt
dc.title.alternativeScientific literacy in secondary schools and the preparation of citizens for the decision-making processen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências Humanas, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências Humanas, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design, Baurupt
dc.identifier.fileISSN2175-1609-2011-04-01-01-12.pdf
dc.identifier.lattes1764187818137062
unesp.departmentCiências Humanaspt
unesp.author.lattes1764187818137062
unesp.author.orcid0000-0002-3103-8154[1]
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