Show simple item record

dc.contributor.authorAndrelo, Roseane [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T12:59:10Z
dc.date.available2016-03-02T12:59:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifierhttp://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4210
dc.identifier.citationRevista HISTEDBR On-line, v. 12, n. 47, p. 139-146, 2012.
dc.identifier.issn1676-2584
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134967
dc.description.abstractThe scenario that outlines this research project is characterized by the centrality of ICT on society and the necessity of having them embedded on education, both face-to-face and distance learning. Amongst the available ICT, the medium radio has been chosen due to its popularity within Brazilian society, as well as its 90 years of initiatives applied on education. Although the radio seems to be historically useful to education, it has been supporting more conservative approaches, such as teaching centred practices, simplytransmitted lessons and assessment based on memorization. On the other hand, Brazilian educational system has been changed since the early 90s, and those reforms brought new challenges to the radio on education, such as training critical listeners, concerned citizens, people with aesthetic sensibility, ethical standards etc. Thus, a systematic assessment of the real educational possibilities of the radio is even more necessary. This research projectaims to retrieve the most prominent educational initiatives using the radio, connecting them to the Brazilian regulatory framework on Education. The methodology consists of desk research and official documents analyses.en
dc.description.abstractO cenário que delineia este trabalho é marcado pela centralidade que as tecnologias da informação e comunicação ocupam na sociedade e pela necessidade de incorporá-las na educação, seja a distância ou presencial. Entre as TICs, foi escolhido para análise o rádio, pela penetração que tem no Brasil e pela história de quase noventa anos de ações pontuais educativas. Vale ressaltar, contudo, que o rádio tem servido historicamente à educação, mas parece ter atendido com eficiência as concepções mais conservadoras, como o processo centrado no professor-emissor, na transmissão de conteúdos estagnados e na avaliação que cobrava a memorização de aspectos pontuais do conteúdo ensinado. Porém, o sistema educacional brasileiro sofreu reformas importantes nos anos 1990 e esse quadro traz novas exigências para o rádio na educação – formar ouvintes críticos, cidadãos conscientes, pessoas com sensibilidade estética, ética etc. Portanto, é necessária uma avaliação sistemática das reais possibilidades educativas do veículo. Sendo assim, esta pesquisa tem como objetivo principal resgatar as principais ações educativas no rádio, relacionando-as à regulamentação da educação no Brasil. Para isso, pauta-se em pesquisa bibliográfica e documental.pt
dc.format.extent139-146
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista HISTEDBR On-line
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectRadio on educationen
dc.subjectHistory of Educationen
dc.subjectEducation through the mediaen
dc.subjectMedia educationen
dc.subjectRádio na educaçãopt
dc.subjectHistória da educaçãopt
dc.subjectEducação pelas mídiaspt
dc.subjectEducação às mídiaspt
dc.titleO rádio na educação brasileirapt
dc.title.alternativeRadio supporting the brazilian education: a nine decades historyen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Baurupt
dc.identifier.fileISSN1676-2584-2012-12-47-139-146.pdf
dc.identifier.lattes3501886345972906
unesp.departmentComunicação Socialpt
unesp.author.orcid0000-0003-4390-4037[1]
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record