Show simple item record

dc.contributor.authorSilva, João Ricardo Neves da [UNESP]
dc.contributor.authorCarvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T13:02:55Z
dc.date.available2016-03-02T13:02:55Z
dc.date.issued2014
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205
dc.identifier.citationEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.
dc.identifier.issn1415-2150
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135464
dc.description.abstractWe present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.en
dc.description.abstractApresenta-se, neste artigo, parte dos resultados de uma pesquisa que teve por intenção promover um espaço de interação comunicativa entre os docentes da licenciatura em Física a fim de que pudessem planejar suas disciplinas em conjunto. A partir das recomendações da Teoria da Ação Comunicativa, de Jürgen Habermas, foi possível traçar um cenário da crise de racionalidade na formação em licenciatura em Física no Brasil e, então, propor a criação de um Grupo de Planejamento Conjunto (GPC) com professores de disciplinas de cunho específico da Física e de ensino de Física para a discussão conjunta da relação entre suas disciplinas na concretização de um projeto de formação de futuros professores. Todas as reuniões desenvolvidas ao longo de um ano letivo nos dois GPC foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com um recurso metodológico de análise das interações intersubjetivas de influência habermasiana, desenvolvido especificamente para a pesquisa. As conclusões se relacionam às construções conjuntas empreendidas, aos contextos locais do GPC e à possibilidade de extensão desse grupo. As construções conjuntas empreendidas no grupo apontam para a defesa da formação de GPC nas licenciaturas em Física como formação do docente universitário que leciona essa disciplina.pt
dc.format.extent85-106
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciências
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectSet planning groupsen
dc.subjectPhysics education courseen
dc.subjectTheory of communicative actionen
dc.subjectGrupo de planejamento conjuntopt
dc.subjectDocência universitáriapt
dc.subjectLicenciatura em Físicapt
dc.subjectTeoria da ação comunicativapt
dc.titleAportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em físicapt
dc.title.alternativeTheoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree courseen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.description.affiliationInstituto de Física e Química da Universidade Federal de Itajubá (IFQ /UNIFEI)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física e Química, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 15385000, SP, Brasil
dc.identifier.doi10.1590/1983-21172014160205
dc.identifier.scieloS1983-21172014000200085
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Engenharia, Ilha Solteirapt
dc.identifier.fileS1983-21172014000200085.pdf
dc.identifier.lattes5821775579111920
dc.identifier.lattes2571977671030681
unesp.departmentFísica e Químicapt
unesp.author.lattes5821775579111920
unesp.author.lattes2571977671030681
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record