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dc.contributor.authorBetti, Mauro [UNESP]
dc.contributor.authorUshinohama, Tatiana Zuardi
dc.date.accessioned2016-03-02T13:03:29Z
dc.date.available2016-03-02T13:03:29Z
dc.date.issued2014
dc.identifierhttp://www.esef.br/index.php?option=com_content&view=article&id=1197%3Avolume6numero042014&catid=70%3Apesquisa&Itemid=389
dc.identifier.citationPulsar, v. 6, n. 4, p. 1-18, 2014.
dc.identifier.issn2175-6651
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135596
dc.description.abstractThe lack of interest and motivation, and the self-exclusion from Physical Education classes by Secondary and High School students is pointed out in the specific literature as a pedagogical problem for that discipline. Most studies dealing with the issue present only descriptive data, gathered from the quantification of responses given by students to questionnaires, and they lack a more consistent theoretical framework for both the generation of data as to its interpretation. The objectives of this article are: (i) to present an overview of published studies that address the perspectives of students in relation to their Physical Education classes at school, in terms of attitudes, opinions, tastes, motivation, and development; and (ii) to propose theoretical foundation and methodological guidelines for one future field based research that allows better understanding on how Secondary and High School students’ relationship to school Physical Education knowledge occurs, in order to contribute for advances regarding the results and conclusions on such thematics. We suggest that the definition of the research problem, the generation and interpretation of the data must take as reference the "theory of the notion of the relationship to knowledge", by Bernard Charlot, for whom the school knowledge must be understood in its relations with learning beings. The methodological direction should be guided by "qualitative research" general parameters in Education, using questionnaires and semi-structured interviews with students. Hopefully, in this way, indicators informed by research might contribute to improving the quality of teaching in lessons, in order to provide the students with opportunities for meaningful learning.en
dc.description.abstractO desinteresse, desmotivação e auto exclusão das aulas de Educação Física por parte dos alunos do Ensino Fundamental e Médio é apontado na literatura especializada como um problema pedagógico dessa disciplina. A maior parte dos estudos que tratam do tema apresenta apenas dados descritivos, obtidos a partir da quantificação de respostas dadas pelos alunos a questionários, e falta-lhes um quadro teórico mais consistente tanto para a geração dos dados como para sua interpretação. Assim, os objetivos desse artigo são: (i) apresentar um panorama dos estudos já publicados que tratam das perspectivas dos alunos em relação às suas aulas de Educação Física na escola, em termos de atitudes, opiniões, gosto, motivação e valorização; e (ii) propor fundamentação teórica e diretrizes metodológicas para uma futura investigação de campo que permita melhor compreender como se dão as relações dos alunos do segundo ciclo do ensino fundamental e do ensino médio como os saberes escolares da Educação Física, de modo a contribuir com avanços em relação aos resultados e conclusões disponíveis sobre a temática. Sugerimos que a definição do problema de pesquisa, a geração e a interpretação dos dados deve tomar como referência a "teoria da noção de relação com o saber", de Bernard Charlot, para quem os saberes escolares devem ser compreendidos nas relações com os sujeitos aprendentes. A direção metodológica deve guiar pelos parâmetros gerais da "pesquisa qualitativa" em educação, com utilização de questionários e entrevistas semiestruturadas com os alunos. Espera-se, desse modo, contribuir com indicadores para a melhoria na qualidade pedagógica das aulas, de modo a proporcionar aos alunos oportunidades para aprendizagens significativas.pt
dc.format.extent1-18
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofPulsar
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectSchool Physical Educationen
dc.subjectStudentsen
dc.subjectKnowledgeen
dc.subjectEducação Física Escolarpt
dc.subjectAlunospt
dc.subjectSaberespt
dc.titleOs saberes da Educação Física nas perspectivas dos alunos: panorama da literatura e uma proposta de investigação a partir da 'teoria da relação com o saber'pt
dc.title.alternativePhysical education knowledge in students’ perspectives: literature overview and a research proposal from the "theory of the relationship to knowledge"en
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru
dc.rights.accessRightsAcesso restrito
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Baurupt
dc.identifier.lattes6026760351434205
unesp.departmentEducação Físicapt
unesp.author.lattes6026760351434205
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