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dc.contributor.authorNozaki, Joice Mayumi
dc.contributor.authorFerreira, Lílian Aparecida [UNESP]
dc.contributor.authorHunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
dc.date.accessioned2016-03-02T13:04:15Z
dc.date.available2016-03-02T13:04:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.14244/198271991175
dc.identifier.citationRevista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 228-241, 2015.
dc.identifier.issn1982-7199
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135746
dc.description.abstractIn the initial training of graduate courses in Physical Education, especially in public institutions, the university extension has been shown to be an increasing and diversified space of projects and activities that every day include a larger number of graduates as fellows and/or volunteers. In such projects, concrete experiences of action are highlighted, which are organized and supervised by a coordinator teacher, and they may be materialized as a fertile space for teacher training. Therefore, this study aimed to examine the implications of a university extension project in the initial training of the teachers and in the role of physical education teacher. The methodology was based on a qualitative exploratory research that used the questionnaire as a collection technique. Six PE teachers participated in the study, and, when they were students graduate, they attended the same university extension project. The main reflections brought by the survey were found in three types of analysis, namely: Approach, organization and construction of pedagogical practice; Group work in training; Articulation between initial training and professional performance. In general, the survey identified the university extension as an essential and enriching process of initial training for teachers and professional practice in teaching Physical Education.en
dc.description.abstractNa formação inicial dos cursos de licenciatura em Educação Física, especialmente nas instituições públicas, a extensão universitária tem se evidenciado como um espaço crescente e diversificado de projetos e atividades que vem a cada dia incluindo um número maior de graduandos como bolsistas e/ou voluntários. Em tais projetos são evidenciadas experiências concretas de ação que são organizadas e orientadas por um professor coordenador, podendo se materializar como espaço fértil para a formação docente. Sendo assim, essa pesquisa teve como objetivo analisar as implicações de um projeto de extensão universitária na formação inicial do licenciado e na atuação do professor de Educação Física. A metodologia se pautou por uma pesquisa qualitativa de caráter exploratório que utilizou o questionário como técnica de coleta. Os participantes do estudo foram seis professores de Educação Física que, quando alunos da graduação, participaram de um mesmo projeto de extensão universitária. As principais reflexões trazidas pela pesquisa foram evidenciadas em três categorias de análise, a saber: Aproximação, organização e construção da prática pedagógica; O trabalho em grupo na formação; Articulação entre formação inicial e atuação profissional. Em linhas gerais, a pesquisa identificou a extensão universitária como um processo essencial e enriquecedor da formação inicial dos licenciados e da atuação profissional docente em Educação Física.pt
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
dc.format.extent228-241
dc.language.isopor
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica de Educação
dc.sourceCurrículo Lattes
dc.subjectUniversity extensionen
dc.subjectTeacher trainingen
dc.subjectPhysical educationen
dc.subjectDegreeen
dc.subjectExtensão universitáriapt
dc.subjectFormação docentept
dc.subjectEducação físicapt
dc.subjectLicenciaturapt
dc.titleEvidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Físicapt
dc.title.alternativeFormative evidences of university extension in Physical Education teachingen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Nove de Julho (UNINOVE)
dc.contributor.institutionSESC
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, Brasil
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, Brasil
dc.identifier.doi10.14244/198271991175
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
unesp.campusUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Baurupt
dc.identifier.fileISSN1982-7199-2015-09-01-228-241.pdf
dc.identifier.lattes5593652376712829
dc.identifier.lattes3688201307883799
unesp.departmentEducação Físicapt
unesp.author.lattes5593652376712829
unesp.author.lattes3688201307883799
unesp.author.orcid0000-0001-8517-4795[2]
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