Show simple item record

dc.contributor.authorCunha, Vera Lúcia Orlandi
dc.contributor.authorMartins, Maíra Anelli
dc.contributor.authorCapellini, Simone Aparecida
dc.date.accessioned2018-11-12T17:26:05Z
dc.date.available2018-11-12T17:26:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314
dc.identifier.citationPsicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 33, p. -, 2017.
dc.identifier.issn0102-3772
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157592
dc.description.abstractABSTRACT The capacity to read and comprehending text is essential in our daily life and in the educational context. Considering this aspect the objective of this study was to compare fluency and reading comprehension of students from second to fifth grade of primary school with and without learning difficulties. The eighty students who participated were divided into eight groups: GI to GIV (students without learning difficulties); GV to GVIII (students with learning difficulties). Of the oral reading of a text were measured the time, accuracy, speed and reading comprehension. Statistically significant differences were observed on all these variables indicating inferior performance to the students with learning difficulties. It was found that difficulties in reading fluency interfered with reading comprehension.en
dc.description.abstractRESUMO A capacidade para ler e compreender textos é fundamental tanto em nossa vida diária como no contexto educativo. Considerando esse aspecto, o objetivo deste estudo foi comparar a fluência e a compreensão de leitura de escolares do segundo para o quinto ano do ensino fundamental com e sem dificuldades de aprendizagem. Participaram oitenta escolares divididos em oito grupos: GI a GIV (escolares sem dificuldades de aprendizagem); GV a GVIII (escolares com dificuldades de aprendizagem). Por meio da leitura oral de um texto, foram medidos tempo, exatidão, velocidade e compreensão de leitura. Houve diferenças estatisticamente significativas em todas as variáveis, indicando desempenho inferior para os escolares com dificuldades de aprendizagem. Verificou-se que as dificuldades de fluência de leitura interferiram na compreensão leitora.pt
dc.format.extent-
dc.language.isopor
dc.publisherInstituto de Psicologia, Universidade de Brasília
dc.relation.ispartofPsicologia: Teoria e Pesquisa
dc.sourceSciELO
dc.subjectreadingen
dc.subjectreading fluencyen
dc.subjectreading comprehensionen
dc.subjectreading skillsen
dc.subjectleiturapt
dc.subjectfluência de leiturapt
dc.subjectcompreensão da leiturapt
dc.subjecthabilidades para leiturapt
dc.titleRelação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagempt
dc.title.alternativeRelating between Fluency and Reading Comprehension in Students with Learning Difficultiesen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.1590/0102.3772e33314
dc.identifier.scieloS0102-37722017000100313
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS0102-37722017000100313.pdf
dc.relation.ispartofsjr0,128
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record