Show simple item record

dc.contributor.authorSeabra Junior, Manoel Osmar
dc.contributor.authorLacerda, Lonise Caroline Zengo De
dc.date.accessioned2018-11-12T17:26:33Z
dc.date.available2018-11-12T17:26:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018.
dc.identifier.issn1413-2478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157697
dc.description.abstractABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality.en
dc.description.abstractRESUMEN Analizar las contingencias a las que el profesor de Servicio Educativo Especialista está sometido al llevar a cabo el desarrollo y la aplicación de los recursos de enseñanza para estudiantes de la sala de recursos multifuncionales fue el objetivo de esta investigación. Se utilizó un guión de entrevista semiestructurada, seguido por análisis de contenido. Como base para la entrevista y alcance teórico, se utilizó un diagrama de flujo con las etapas para el desarrollo de los recursos de tecnología asistiva. Los resultados mostraron que los profesores llevan a cabo los pasos propuestos por el diagrama, pero no se exhalan en ellas, manifestando en la práctica de enseñanza preocupaciones en diferentes áreas, como el trabajo colaborativo, la invisibilidad del recurso de tecnología asistiva, el entendimiento constante del universo de alumno y, principalmente, el seguimiento del uso de los recursos en el ámbito escolar. Se presenta en la coyuntura de acciones de convergencia de conocimientos teóricos, de la praxis y de la contextualización con la realidad.es
dc.description.abstractRESUMO Analisar as contingências a que o professor do Atendimento Educacional Especializado está submetido ao realizar o desenvolvimento e aplicação dos recursos pedagógicos necessários aos estudantes da sala de recurso multifuncional foi o objetivo desta investigação. Utilizou-se roteiro de entrevista semiestruturada seguido por análise de conteúdo. Como base para a entrevista e escopo teórico, recorreu-se a um fluxograma com etapas para o desenvolvimento de recursos de tecnologia assistiva. Os resultados demonstraram que os professores realizam as etapas propostas pelo fluxograma, porém não se exaurem nelas, manifestando na prática docente preocupações em diferentes áreas, como o trabalho colaborativo, a invisibilidade do recurso de tecnologia assistiva, constante compreensão do universo do aluno e, principalmente, o acompanhamento do uso de recursos no ambiente escolar. Apresenta-se na conjuntura de ações convergência de conhecimentos teóricos, da práxis e da contextualização com a realidade.pt
dc.format.extent-
dc.language.isopor
dc.publisherANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação
dc.sourceSciELO
dc.subjectassistive technologyen
dc.subjectpedagogical resourcesen
dc.subjectmultifunctional resource roomen
dc.subjecttecnologia assistivapt
dc.subjectrecurso pedagógicopt
dc.subjectsala de recurso multifuncionalpt
dc.titleAtendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógicopt
dc.title.alternativeSPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE: PLANNING AND USE OF PEDAGOGICAL RESOURCESen
dc.title.alternativeATENDIMIENTO ESPECIALIZADO EN EDUCACIÓN: PLANIFICACIÓN Y USO DEL RECURSO PEDAGÓGICOes
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.1590/s1413-24782018230016
dc.identifier.scieloS1413-24782018000100212
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS1413-24782018000100212.pdf
dc.identifier.lattes8039118755158155
unesp.author.lattes8039118755158155
dc.relation.ispartofsjr0,244
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record