Show simple item record

dc.contributor.authorGarcia, Vagner Angelo
dc.contributor.authorBolsoni-silva, Alessandra Turini
dc.contributor.authorNobile, Glaucia Fernanda Galeazzi
dc.date.accessioned2018-11-12T17:26:42Z
dc.date.available2018-11-12T17:26:42Z
dc.date.issued2015-12-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-3703000842014
dc.identifier.citationPsicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 35, n. 4, p. 1089-1105, 2015.
dc.identifier.issn1414-9893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157737
dc.description.abstractAbstract Many studies have been conducted to evaluate the roles of the therapist and the client in a therapeutic process. In this segment, this study aimed to analyze the behavioral analytic interventions in therapy sessions with students with social anxiety disorder (SAD). Twenty-two sessions of a therapeutic dyad were analyzed and categorized according to a system of behavior categorization (SiMCCIT). The behavior frequency and duration results were grouped into three stages of intervention: Early Stage (first three sessions), Development Stage (five intermediate sessions), and Closing Stage (final three sessions). Therapist flexibility was present in adapting the procedure according to the needs of each client. Aspects of the therapeutic interaction (highlighted by category analysis) showing the way to act with clients suffering from SAD were discussed.en
dc.description.abstractResumen En la actualidad, se han realizado muchas investigaciones para evaluar la función del terapeuta y del cliente en el proceso terapéutico. Este estudio tuvo como objetivo analizar las sesiones de terapia analíticas conductuales en intervenciones con trastorno de ansiedad social. Fueron analizados y categorizados veintidós sesiones de dos díadas terapéuticas de acuerdo con un sistema de clasificación de los comportamientos (SiMCCIT). Los resultados se agruparon de acuerdo con la frecuencia y la duración de la intervención en los tres momentos: Inicio (las tres primeras sesiones), Desarrollo (cinco sesiones intermedias) y finalización (tres últimas sesiones). Los resultados indican que el papel del terapeuta fue similar en ambas sesiones, mientras que los clientes mostraron algunas diferencias. Hubo flexibilidad del terapeuta para adaptar el procedimiento de acuerdo con las necesidades de cada cliente. Se discutieron aspectos de la interacción terapéutica destacándose, en el análisis de las categorías, la manera de actuar con los clientes con trastorno de ansiedad social.es
dc.description.abstractResumo Atualmente, muitas pesquisas têm sido conduzidas para avaliar o papel do terapeuta e do cliente no processo terapêutico. Este trabalho se propôs a analisar sessões de terapia analítico comportamental em intervenções com transtorno de ansiedade social. Vinte e duas sessões de duas díades terapêuticas foram analisadas e categorizadas de acordo com um sistema de categorização de comportamentos (SiMCCIT). Os resultados foram agrupados em frequência e duração nos três momentos da intervenção: Início (primeiras três sessões), Desenvolvimento (cinco sessões intermediárias) e Encerramento (três sessões finais). Os resultados apontam que o papel da terapeuta foi semelhante em ambos os atendimentos, enquanto que os clientes apresentaram algumas diferenças. Houve flexibilidade da terapeuta em adaptar o procedimento de acordo com a necessidade de cada cliente. Foram discutidos aspectos da interação terapêutica que pela análise das categorias permitiu evidenciar uma forma de agir com clientes com transtorno de ansiedade social.pt
dc.format.extent1089-1105
dc.language.isopor
dc.publisherConselho Federal de Psicologia
dc.relation.ispartofPsicologia: Ciência e Profissão
dc.sourceSciELO
dc.subjectSocial behavioren
dc.subjectPhobic disordersen
dc.subjectVerbal behavioren
dc.subjectComportamento socialpt
dc.subjectTranstornos fóbicospt
dc.subjectComportamento verbalpt
dc.titleA Interação Terapêutica em Intervenções com Universitários com Transtorno de Ansiedade Socialpt
dc.title.alternativeTherapeutic Interaction in Interventions with College Students Suffering from Social Anxiety Disorderen
dc.title.alternativeLa Interacción Terapéutica en Intervenciones Con los Alumnos Universitarios con Trastorno de Ansiedad Sociales
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.identifier.doi10.1590/1982-3703000842014
dc.identifier.scieloS1414-98932015000401089
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS1414-98932015000401089.pdf
Localize o texto completo

Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record