Show simple item record

dc.contributor.authorAugusto, Thaís Gimenez Da Silva
dc.contributor.authorBasilio, Leticia Vieira
dc.date.accessioned2018-11-12T17:26:54Z
dc.date.available2018-11-12T17:26:54Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180010006
dc.identifier.citationCiência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 1, p. 71-93, 2018.
dc.identifier.issn1516-7313
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157780
dc.description.abstractAbstract This study aimed to qualitatively analyze the dissertations and theses about Biology Teaching that have focus on the History and Philosophy of Science, produced between 1983 and 2013 in order to point out the work of both these contributions to teaching and research. The descriptors considered for the analysis were author, advisor, year of defense, degree (master’s or doctorate), postgraduate program, university, content theme, level of education and thematic research. Eighty six papers on the topic were found, the first being defended in 1983. After reading the papers they were classified into seven educational themes: analysis of textbooks, proposals education, conceptions of students, conceptions of teachers, teacher training, curriculum and contributions of History and Philosophy of Biology for teaching.en
dc.description.abstractResumo O presente estudo se propôs a analisar qualitativamente as dissertações e teses produzidas entre 1983 e 2013, relativas ao Ensino de Biologia que têm como foco temático a História e Filosofia da Ciência, a fim de apontar as contribuições do conjunto dos trabalhos para o ensino e a pesquisa. Os descritores considerados para a análise foram autor, orientador, ano de defesa, grau de titulação (mestrado ou doutorado), programa de pós-graduação, universidade, área de conteúdo, nível escolar e problemáticas de investigação. Foram localizados 86 trabalhos, sendo o primeiro defendido em 1983. Após a leitura, os trabalhos foram classificados em sete problemáticas de investigação: análise de livros didáticos; propostas de ensino; concepções de alunos; concepções de professores; formação de professores; currículo; e contribuições da História e Filosofia da Biologia para o ensino.pt
dc.format.extent71-93
dc.language.isopor
dc.publisherPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.relation.ispartofCiência & Educação (Bauru)
dc.sourceSciELO
dc.subjectBiology educationen
dc.subjectHistory of philosophyen
dc.subjectHistory of scienceen
dc.subjectDissertationen
dc.subjectThesisen
dc.subjectEnsino de biologiapt
dc.subjectHistória da ciênciapt
dc.subjectFilosofia da ciênciapt
dc.subjectDissertaçõespt
dc.subjectTesespt
dc.titleEnsino de biologia e história e filosofia da ciência: uma análise qualitativa das pesquisas acadêmicas produzidas no Brasil (1983-2013)pt
dc.title.alternativeBiology teaching and the history and philosophy of science: a qualitative analysis of academic research made in Brazil (1983-2013)en
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Departamento de Economia, Administração e Educação
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Departamento de Economia, Administração e Educação
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.1590/1516-731320180010006
dc.identifier.scieloS1516-73132018000100071
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS1516-73132018000100071.pdf
Localize o texto completo

Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record