Show simple item record

dc.contributor.authorRufino, Luiz Gustavo Bonatto
dc.contributor.authorDarido, Suraya Cristina
dc.date.accessioned2018-11-12T17:27:52Z
dc.date.available2018-11-12T17:27:52Z
dc.date.issued2015-12-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
dc.identifier.citationRevista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá , v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015.
dc.identifier.issn1983-3083
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/157994
dc.description.abstractThis study aimed to analyze college teachers' opinions experts in fight contents about the pedagogical practice in school Physical Education, proposing implications for the development of teacher education contexts. The sample consisted of 5 teachers selected intentionally, who participated in a semi-structured interview from a script previously built. Data analysis was performed using the content analysis technique, culminating with the inference of two categories: 1) restrictive factors, which seeks to analyze the main elements related to the development of fights contents in school; 2) possibilities, which accounted for proposals for building the fights ahead to today's social demands. We concluded that the pedagogical practice of fights in school presents some dilemmas arising from the way they are developed in teacher education, which requires changes that may value them as manifestations of body culture.en
dc.description.abstractObjetivou-se analisar as opiniões de docentes universitários especialistas no tema das lutas sobre a prática pedagógica nas aulas de Educação Física na escola, propondo implicações para o desenvolvimento dos contextos de formação de professores. A amostra foi constituída por 5 professores selecionados de modo intencional que participaram de entrevistas semiestruturadas a partir de um roteiro previamente construído. A análise dos dados foi realizada por meio da técnica da análise de conteúdo, culminando com a inferência de duas categorias: 1) fatores restritivos, a qual buscou analisar os principais elementos de dificuldade no que corresponde ao desenvolvimento das lutas na escola; 2) possibilidades, a qual representou propostas de edificação das lutas frente às demandas sociais atuais. Conclui-se que a prática pedagógica das lutas na escola apresenta alguns dilemas oriundos da forma como elas são desenvolvidas no âmbito da formação, indicando a necessidade de alterações que possam valorizá-las como manifestações da cultura corporal.pt
dc.format.extent505-518
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Estadual de Maringá
dc.relation.ispartofRevista da Educação Física / UEM
dc.sourceSciELO
dc.subjectProfessional Trainingen
dc.subjectTeachingen
dc.subjectMartial Artsen
dc.subjectCapacitação Profissionalpt
dc.subjectEnsinopt
dc.subjectArtes Marciaispt
dc.titleO ENSINO DAS LUTAS NAS AULAS DE EDUCÇÃO FÍSICA: ANÁLISE DA PRÁTICA PEDAGÓGICA À LUZ DE ESPECIALISTASpt
dc.title.alternativeTHE TEACHING OF FIGHTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ANALYZE OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE LIGHT OF EXPERTSen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Instituto de Biociências
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Instituto de Biociências
dc.identifier.doi10.4025/reveducfis.v26i4.26441
dc.identifier.scieloS1983-30832015000400505
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS1983-30832015000400505.pdf
Localize o texto completo

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record