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dc.contributor.authorBolsoni-silva, Alessandra
dc.contributor.authorPerallis, Claudya
dc.contributor.authorNunes, Patricia
dc.date.accessioned2019-10-03T17:31:55Z
dc.date.available2019-10-03T17:31:55Z
dc.date.issued2018-09-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.9788/tp2018.3-03pt
dc.identifier.citationTrends in Psychology. Sociedade Brasileira de Psicologia, v. 26, n. 3, p. 1189-1204, 2018.
dc.identifier.issn2358-1883
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/183842
dc.description.abstractAbstract The simultaneous study of child behavior in both the family and school environment can be relevant for the prevention of behavior problems. The present paper aimed to describe and compare the prevalence of behavior problems, social competence and academic performance in children with problems only in the school environment, only in the family environment or in both. Teachers, mothers, fathers and caregivers of 77 children with behavior problems participated in the study (pre-school and school-age children, boys and girls). The instruments used were: the CBCL Child Behavior Checklist and the TRF Teachers Report Form. The results showed a higher frequency of behavior problems and lower academic/social performance in children with problems in both environments, compared to those with problems only in the school or family environment. The teachers identified more internalizing problems when children showed problems only in the family environment and more internalizing/externalizing problems when this occurred in both environments. It was concluded that children who presented problems in both contexts had less social and academic competence.en
dc.description.abstractResumen El estudio simultáneo sobre el comportamiento de los niños en el hogar y el medio ambiente de la escuela puede ser relevante para la prevención de problemas del comportamiento. El objetivo es describir y comparar la frecuencia de problemas de conducta, habilidades sociales y rendimiento académico en niños con problemas sólo en la escuela, sólo en la familia o en ambos entornos. El estudio incluyó a profesores y madres /padres /cuidadores de 77 niños con problemas de conducta (preescolar, escuela, niños y niñas). Los instrumentos utilizados fueron: CBCL Child Behavior Checklist y TRF Teachers Report Form. Los resultados indican una mayor frecuencia de problemas de conducta, bajo rendimiento académico/sociales, en niños con problemas en ambos entornos, en comparación con sólo el entorno familiar o escolar. Los maestros identifican más problemas de internalización en el grupo con problemas de medio ambiente y de la subcontratación en el grupo con sólo problemas en la escuela. Familia identificado más problemas de internalización cuando los niños tenían problemas sólo en la familia y la internalización /externalización cuando en ambos entornos. Se concluye que los niños con problemas en ambos contextos tenían menos competencia social y académica.es
dc.description.abstractResumo O estudo simultâneo sobre comportamentos infantis em ambiente familiar e escolar, pode ser relevante para a prevenção de problemas de comportamento. O objetivo do presente artigo é descrever e comparar a frequência de problemas de comportamento, competência social e desempenho acadêmico em crianças com problemas apenas na escola, apenas na família ou em ambos os ambientes. Participaram deste estudo professoras e mães/pais/cuidadores de 77 crianças com problemas de comportamento (pré-escolares, escolares, meninos e meninas). Os instrumentos utilizados foram: CBCL Child Behavior Checklist e TRF Teachers Report Form. Os resultados indicaram maior frequência de problemas de comportamento e baixo desempenho acadêmico/social, em crianças que apresentavam problemas nos dois ambientes, em comparação com só no ambiente familiar ou escolar. Professores identificaram mais problemas de internalização no grupo com problemas em ambos ambientes e de externalização no grupo com problemas apenas na escola. Familiares identificaram mais problemas de internalização quando crianças apresentavam problemas apenas na família e de internalização/externalização quando em ambos os ambientes. Conclui-se que crianças que apresentavam problemas nos dois contextos tinham menos competência social e acadêmica.pt
dc.format.extent1189-1204
dc.language.isopor
dc.publisherSociedade Brasileira de Psicologia
dc.relation.ispartofTrends in Psychology
dc.sourceSciELO
dc.subjectBehavior problemsen
dc.subjectsocial competenceen
dc.subjectacademic competenceen
dc.subjectfamilyen
dc.subjectschoolen
dc.subjectProblemas de comportamentopt
dc.subjectcompetência socialpt
dc.subjectcompetência acadêmicapt
dc.subjectfamíliapt
dc.subjectescolarpt
dc.titleProblemas de Comportamento, Competência Social e Desempenho Acadêmico: Um Estudo Comparativo de Crianças no Ambiente Escolar e Familiarpt
dc.title.alternativeBehavior Problems, Social Competence and Academic Performance: A Comparative Study of Children in the School and Family Environmentsen
dc.title.alternativeLos Problemas de Conducta, Competencia Social y Rendimiento Académico: Un Estudio Comparativo en Niños en el Entorno Escolar y Familiares
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.9788/tp2018.3-03pt
dc.identifier.scieloS2358-18832018000301189
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS2358-18832018000301189.pdf
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