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dc.contributor.authorSilva, Henry Marcelo Martins
dc.contributor.authorTosi, Pedro Geraldo Saadi [UNESP]
dc.date.accessioned2021-07-14T10:43:17Z
dc.date.available2021-07-14T10:43:17Z
dc.date.issued2020-08-07
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4369e2020028
dc.identifier.citationHistória (São Paulo). Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 39, p. -, 2020.
dc.identifier.issn0101-9074
dc.identifier.issn1980-4369
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/212656
dc.description.abstractThis research aims at analyzing the action of farmers and engineers in the history of the Araraquara Railroad (Estrada de Ferro Araraquara), a railway that linked the city of Araraquara to the western backwoods of São Paulo in the early 20th century, São José do Rio Preto. The company, founded in 1896 with essentially local capital during a period of difficulties for the groups linked to the coffee production complex, had a short and tumultuous life as a private company, being object of diverse interests in an environment of great economic speculation. In that context, the actions of a group of engineers stand our; by taking over the control of shares, they promoted a calamitous administration, taking huge loans at home and abroad, which lead to bankruptcy and later expropriation of the company by the State in 1919, in a turbulent process involving large investors from Brazil and Europe. Based on sources such as the Relatórios de Exercícios (E. F. Araraquara Exercises Reports) and several newspapers of that time, this paper intends to understand the difficulties of the railway trajectory, the transformation in the profile of the shareholders, as well as the conditions that enabled the group of engineers to take control and lead the company to bankruptcy, a process permeated by strategies and negotiations that elucidate the contours of the large utility company in the First Republic.en
dc.description.abstractEsta pesquisa busca compreender a ação de fazendeiros e engenheiros na trajetória da Estrada de Ferro Araraquara, linha férrea que ligava a cidade de Araraquara à boca do sertão oeste de São Paulo no início do Século XX, São José do Rio Preto. A companhia, fundada em 1896 com capitais essencialmente locais em um período de dificuldades para os segmentos ligados ao complexo cafeeiro, teve uma curta e tumultuada vida como empresa privada, sendo objeto de interesses diversos em um ambiente de grande especulação econômica. Nesse contexto, destaca-se a atuação de um grupo de engenheiros que, tomando o controle acionário, promovem uma administração calamitosa, contraindo empréstimos de grande monta no país e no exterior, que culminou na falência e posterior encampação da companhia pelo Estado em 1919, num processo conturbado que envolveu grandes investidores do país e da Europa. A partir de fontes tais como os Relatórios de Exercícios da E. F. Araraquara e diversos jornais do período, o trabalho pretende compreender as vicissitudes da trajetória da ferrovia, a transformação no perfil dos acionistas, bem como as condições que permitiram a ação do grupo de engenheiros no controle e falência da companhia, processo permeado de estratégias e negociatas que elucidam os contornos da grande empresa de serviços públicos na Primeira República.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
dc.format.extent-
dc.language.isopor
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho
dc.relation.ispartofHistória (São Paulo)
dc.sourceSciELO
dc.subjectFarmersen
dc.subjectRailway Capitalen
dc.subjectEngineersen
dc.subjectCapital Market.en
dc.subjectFazendeirospt
dc.subjectcapital ferroviáriopt
dc.subjectengenheirospt
dc.subjectmercado de capitais.pt
dc.titleEngenheiros e fazendeiros em uma ferrovia de capitais caipiras: a Estrada de Ferro Araraquara e os contornos da grande empresa de serviços públicos na primeira repúblicapt
dc.title.alternativeEngineers and Farmers in a Railroad of Caipira Capitals: The Araraquara Railroad and The Contours of The Great Public Service Company in The First Republicen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.1590/1980-4369e2020028
dc.identifier.scieloS0101-90742020000100208
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.description.sponsorshipIdFAPESP: 2020/04324-9
dc.identifier.fileS0101-90742020000100208.pdf
unesp.author.orcid0000-0002-4111-8238[1]
unesp.author.orcid0000-0001-5364-6663[2]
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