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dc.contributor.authorVigevani, Tullo [UNESP]
dc.contributor.authorCepaluni, Gabriel
dc.date.accessioned2021-07-14T10:44:15Z
dc.date.available2021-07-14T10:44:15Z
dc.date.issued2007-12
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-85292007000200002
dc.identifier.citationContexto Internacional. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Relações Internacionais, v. 29, n. 2, p. 273-335, 2007.
dc.identifier.issn0102-8529
dc.identifier.issn1982-0240
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/212723
dc.description.abstractThe objective of this article is to analyze the changes brought about by the foreign policy of Lula da Silva's first government (2003-2006). To discuss the topic, we will make use of Hermann's (1990) article on foreign policy change and the motivation behind it, integrating it with constructivist insights useful to examine the roles of the ideas in the formulation of the Brazilian foreign policy after 2003. To compliment our analysis, we will make use of three notions: autonomy through distance, autonomy through participation, and autonomy through diversification. These notions explain the main changes occurring in Brazilian foreign policy from 1980 through to the mid-2000s. We will conclude by demonstrating how the autonomy through diversification best applies to the aforementioned period, acknowledging that the first two levels of Hermann's theory, adjustment change and program change, did in fact happen. We suggest that the third level, problem/goal changes, can come into effect with the consolidation and amplification of the first two levels.en
dc.description.abstractO objetivo deste artigo é analisar as mudanças trazidas pela política externa do primeiro governo Lula da Silva (2003-2006). Para discutir o tema, utilizaremos o trabalho de Hermann (1990) sobre as motivações das mudanças na política externa dos Estados, integrando-o com insights construtivistas, que são úteis para examinar o papel das idéias na formulação da política externa brasileira depois de 2003. Para complementar nossa análise, utilizaremos três noções - autonomia pela distância, autonomia pela participação e autonomia pela diversificação - que explicam as principais transformações pelas quais passou a política externa brasileira da década de 1980 até meados da primeira década deste século. Concluiremos demonstrando como a idéia de autonomia pela diversificação se aplica melhor ao período analisado, considerando que os dois primeiros níveis de Hermann, ajustes e mudanças de programa aconteceram de fato. Sugerimos que o terceiro nível, mudanças de problemas/metas, poderá efetivar-se com a consolidação e ampliação dos dois primeiros níveis.pt
dc.format.extent273-335
dc.language.isopor
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Relações Internacionais
dc.relation.ispartofContexto Internacional
dc.sourceSciELO
dc.subjectLula da Silvaen
dc.subjectForeign Policyen
dc.subjectAutonomyen
dc.subjectConstructivismen
dc.subjectPolitical Changesen
dc.subjectLula da Silvapt
dc.subjectPolítica Externapt
dc.subjectAutonomiapt
dc.subjectConstrutivismopt
dc.subjectMudanças Políticaspt
dc.titleA política externa de Lula da Silva: a estratégia da autonomia pela diversificaçãopt
dc.title.alternativeLula da Silva's foreign policy: the autonomy through diversification strategyen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.institutionCentro de Estudos de Cultura Contemporânea
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista
dc.description.affiliationCentro de Estudos de Cultura Contemporânea
dc.description.affiliationUniversidade de São Paulo
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista
dc.identifier.doi10.1590/S0102-85292007000200002
dc.identifier.scieloS0102-85292007000200002
dc.rights.accessRightsAcesso aberto
dc.identifier.fileS0102-85292007000200002.pdf
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