Violência e linguagem em S. Bernardo, de Graciliano Ramos, e Um copo de cólera, de Raduan Nassar
Alternative title
Violence and language in Graciliano Ramos' S. Bernardo and Raduan Nassar's Um copo de cóleraDate
2022-02-22Type
Graduate program
Letras - IBILCEView/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
Em nossa pesquisa, propomos um estudo das relações entre violência e linguagem em S. Bernardo [1934]/(2018), romance do escritor alagoano Graciliano Ramos (1892- 1953), e em Um copo de cólera [1978]/(2013), novela do escritor paulista Raduan Nassar (1935), a partir das considerações de Michaud (1989) sobre violência, de Bourdieu (2001; 2020) sobre violência simbólica e de Abbagnano (2007) sobre linguagem. De modo a subsidiar nossa análise sobre a configuração da violência pela linguagem em ambas as obras, dedicamo-nos também a estudar as categorias narrativas “narrador” e “foco narrativo”, baseando-nos nas contribuições de Booth (1983) acerca do “narrador infiel”, Friedman (2002) acerca da questão do ponto de vista na ficção e Genette (2017) acerca da relação entre voz narrativa e diegese. Além disso, dialogamos constantemente com a crítica especializada dos respectivos autores, tendo como principais interlocutores, sobre S. Bernardo, Candido (1992), Lafetá (1995), Juarez Filho (2006) e Gonçalves (2012), e, sobre Um copo de cólera, Lima (2006), Brito (2010), Peixoto (2011), Azevedo (2015) e Rocha (2016).
In our research, we propose a study of the relations between violence and language in S. Bernardo [1934]/(2018), novel of the alagoan writer Graciliano Ramos (1892-1953), and in Um copo de cólera [1978]/(2013), novela of the paulista writer Raduan Nassar (1935), based on Michaud’s (1989) thoughts on violence, Bourdieu’s (2001; 2020) theories on symbolic violence, and Abbagnano’s (2007) considerations about language. To subsidize our analysis on the configuration of violence through language in both works, we also dedicate ourselves to studying the narrative categories “narrator” and “narrative focus”, basing ourselves on the contributions of Booth (1983) on the “unreliable narrator”, Friedman (2002) on the issue of the point of view in fiction, and Genette (2017) on the relations between the narrative voice and the diegese. Moreover, we debate constantly with the specialized critics on both authors, having as our main interlocutors, about S. Bernardo, Candido (1992), Lafetá (1995), Juarez Filho (2006), and Gonçalves (2012), and, about Um copo de cólera, Lima (2006), Brito (2010), Peixoto (2011), Azevedo (2015), and Rocha (2016).
How to cite this document
Keywords
Language
Grant number
Collections
