Análise da implantação do Scrum como forma de organização de rotina de trabalho em uma empresa do setor financeiro
Alternative title
Analysis of the implementation of Scrum as a form of routine organization working in a company in the financial sectorAuthor
Advisor
Date
2019-12-10Type
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
Over the years, team work management has become more complex as demands have increased and diversity in the scope of work too. Companies started looking for ways to organize their teams to increase their productivity and work effectiveness. The objective of this undergraduate work is to evaluate the applicability, benefits and productivity increase due to the use of Scrum as work methodology in the area of Operation and Service Risk Management of a national company in the financial sector. Agile methodologies are increasingly being used within the financial sector company and the team has several work fronts, which makes it difficult to understand each activity specifically, management has sought a more efficient way to manage each member's work teams. Scrum was chosen because it is more adaptable to the area's scope of work, but also because of the transparency of the status of each activity. Through the application of a questionnaire, aiming to collect the individual perceptions of the 16 members of the area, qualitative input was generated for analysis and, by monitoring the evolution of burnup graphs of each Sprint, quantitative data were obtained. It was observed from the perceptions of the team members that the agile methodology facilitated the management of deliveries, greater collaboration among members and increased efficiency of the team as a whole. It was concluded that most members agreed to the implementation of Scrum for the Operation and Service Risk Management team, as they felt an increase in productivity in the area and allows a greater understanding of the progress of each team activity
Com o passar dos anos, o gerenciamento de trabalho de equipes foi se tornando cada vez mais complexo, visto que as exigências aumentavam e a diversidade no escopo de trabalho também. As empresas passaram a buscar maneiras de organizarem seus times para aumentar a produtividade e efetividade do trabalho de cada um. O objetivo deste trabalho de graduação é avaliar a aplicabilidade, benefícios e o aumento de produtividade devido ao emprego da metodologia ágil Scrum na área de Gestão de Riscos de Operação e Atendimento de uma empresa nacional do setor financeiro. As metodologias ágeis estão sendo cada vez mais utilizadas, dentro da empresa do setor financeiro e pela equipe apresentar diversas frentes de trabalho, o que dificulta o entendimento específico de cada atividade, a gestão procurou por um modo mais eficiente de gerenciar o trabalho de cada membro da equipe. O Scrum foi escolhido por se mostrar mais adaptável ao escopo de trabalho da área, mas também, pela transparência do status de cada entrega. Por meio da aplicação de um questionário, visando coletar as percepções individuais dos 16 integrantes da área foi gerado insumo qualitativo para análise e, por meio do acompanhamento das evoluções das entregas de cada Sprint, dados quantitativos foram obtidos. Observou-se dentre as percepções dos membros da equipe, que a metodologia ágil facilitou a gestão das entregas, maior colaboração entre os membros e aumento de eficiência do time como um todo. Foi possível concluir, que a maioria dos membros concordou com a implantação do Scrum para o time de Gestão de Riscos de Operação e Atendimento, pois sentiram um aumento de produtividade na área, e permite maior entendimento do andamento de cada entrega da equipe
How to cite this document
Keywords
Language
Sponsor
Collections
