Modelagem 3D e ensino de química: proposta de uso do software J-mol como ferramenta representacional para problemas de aprendizagem em aulas de química no ensino médio
Carregando...
Data
2022-12-16
Autores
Nascimento Junior, Édison
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Resumo
A comunicação é o caráter basilar de toda interação humana, e conforme as
aprimoramos, fomentamos e intensificamos um processo de ensino e aprendizagem
aperfeiçoados. Visto que a química é uma área onde as abstrações se fazem
necessárias para que os alunos possam exercer essa comunicação de forma
coerente e científica com os conceitos, apresentar novas formas de representações
desses conceitos se faz extremamente necessária. Por isso, embasado em
referenciais teóricos que sustentem a importância de um processo de ensino e
aprendizagem que englobem estratégicas didáticas tecnológicas, esse trabalho de
conclusão de curso tem como meta propor a utilização do software de modelagem
em 3D, J-mol, em aulas e atividades de química com o intuito de otimizar as
representações moleculares e com isso minimizar as dificuldades de aprendizagem
sobre a conformação e estrutura espacial das moléculas. Para chegar a tal, a
metodologia empregada se dará por um levantamento na literatura das principais
dificuldades de aprendizagem acerca da conformação estrutural molecular. Então
serão propostas representações em 3D que visem superar tais dificuldades e que
estejam coerentes com o referencial teórico apresentado.
Communication is the basic character of all human interaction, and as we improve it, we encourage and intensify a perfect teaching and learning process. Since chemistry is an area where abstractions are necessary so that students can exercise this communication coherently and scientifically with concepts, presenting new forms of representations of these concepts is extremely necessary. Therefore, based on theoretical references that support the importance of a teaching and learning process that encompasses technological didactic strategies, this course conclusion work aims to propose the use of the 3D modeling software, J-mol, in classes and chemistry activities to optimize molecular representations and thus minimize learning difficulties with the conformation and spatial structure of molecules. To achieve this, the methodology used will be based on a literature survey of the main learning difficulties about molecular structural conformation. The 3D representations will be proposed that aim to overcome such difficulties and that are consistent with the theoretical framework presented.
Communication is the basic character of all human interaction, and as we improve it, we encourage and intensify a perfect teaching and learning process. Since chemistry is an area where abstractions are necessary so that students can exercise this communication coherently and scientifically with concepts, presenting new forms of representations of these concepts is extremely necessary. Therefore, based on theoretical references that support the importance of a teaching and learning process that encompasses technological didactic strategies, this course conclusion work aims to propose the use of the 3D modeling software, J-mol, in classes and chemistry activities to optimize molecular representations and thus minimize learning difficulties with the conformation and spatial structure of molecules. To achieve this, the methodology used will be based on a literature survey of the main learning difficulties about molecular structural conformation. The 3D representations will be proposed that aim to overcome such difficulties and that are consistent with the theoretical framework presented.
Descrição
Palavras-chave
Tecnologia educacional, Aprendizagem computacional, Estratégias de aprendizagem, Ensino meios auxiliares, Química