Artigos - Linguística - FCLAR

URI Permanente para esta coleção

Navegar

Submissões Recentes

Agora exibindo 1 - 20 de 244
  • ItemArtigo
    Práticas e estratégias de cancelamento virtual
    (2022-12-15) Patricia Veronica Moreira; Flavia Karla Ribeiro Santos; Jean Cristtus Portela
    Considerando as reflexões sobre os níveis de pertinência da análise semiótica e as diferentes cenas predicativas observadas nas redes sociais – que utilizam a violência em diferentes intensidades para destruir a imagem pública do outro, ou, em certos casos, mantê-la –, buscamos, neste trabalho, identificar como se configuram as práticas e estratégias relacionadas à cultura do cancelamento. Essas práticas, e as estratégias que as acomodam, são realizadas no ambiente virtual, na forma de comentários em redes sociais e outros tipos de mídia on-line que, simulando um tribunal virtual e assumindo os papéis actanciais de juízes, jurados e executores, sancionam negativamente o sujeito que enuncia discursos desinformados, preconceituosos e intolerantes ou exprime comportamentos que podem corroborar discursos negacionistas, e aplicam punições diversas. Por outro lado, as mesmas práticas podem desencadear um processo de reiteração e forte assunção do discurso ou comportamento que levou o sujeito a ser inicialmente julgado e cancelado. Esse comportamento é observado em grupos que manifestam discursos de apoio a valores morais historicamente enraizados na estrutura social e que não condizem com uma sociedade que visa a ser mais pacífica, inclusiva, sustentável e justa.
  • ItemArtigo
    O legado de Floch sobre figuratividade, plasticidade e semissimbolismo na revista Actes Sémiotiques
    (2022-12-15) Santos, Flavia Karla Ribeiro; Portela, Jean Cristtus
    Neste artigo, investigamos as práticas e estratégias discursivas utilizadas por Floch na divulgação de sua contribuição científica para os estudos sobre a plasticidade dos textos na revista Actes Sémiotiques, de 1970 ao final da década de 1980. Como os trabalhos desse pesquisador traziam resultados, em grande medida, das discussões empreendidas pelos participantes do ateliê de semiótica visual na época, também verificamos como se dá o reconhecimento público de suas ideias (KOERNER, 2014; MOREIRA; SANTOS; PORTELA, 2021) no mesmo periódico. Concluímos que a produção flochiana, no período investigado, está inserida em um clima de opinião muito interessado na elaboração de um aparato teórico-metodológico que possibilite investigar com maior acuidade conceitos operatórios – como figuratividade, semissimbolismo e formante (plástico e figurativo) – relacionados à constituição de uma semiótica planar (mais tarde, visual), o que propiciou uma recepção positiva de suas proposições teóricas pelos membros do GRSL, sendo, dessa forma, assimiladas tanto por visualistas quanto por participantes de outros ateliês e grupos, tornando suas proposições basilares (SANTOS, 2020).
  • ItemArtigo
    La violence dans les interactions: les pratiques de la cancel culture et du lynchage en ligne
    (2021-07-16) Santos, Flavia Karla Ribeiro; Moreira, Patricia Veronica; Portela, Jean Cristtus
    On examine ici les pratiques de la cancel culture et du lynchage virtuel, comme versions contemporaines de la « justice sauvage ». Sur la base des pratiques sémiotiques et des formes de vie, nous analysons, au sein d’énoncés virtuels, comment les pratiques inhérentes à la forme de vie de la violence sur les réseaux sociaux se déploient en scènes de la violence symbolique. Destinée à la destruction de l’image publique, cette violence se matérialise par l’agression psychique de la personne dont la réputation a été détruite. Par conséquent, ces pratiques sont menées dans un environnement virtuel, panoptique, par les utilisateurs des réseaux sociaux qui, pathémisés par les passions de malveillance en raison du comportement de l’autre, assument les rôles actantiels des juges, des jurys et des bourreaux, et sanctionnent l’accusé par des punitions qui visent à l’anéantissement moral du sujet.
  • ItemArtigo
    A figuratividade na semiótica discursiva: da herança panofskyana ao legado greimasiano
    (2023-07-05) Santos, Flavia Karla Ribeiro; Portela, Jean Cristtus
    Este artigo visa apresentar a origem do conceito de figuratividade na semiótica discursiva, partindo do princípio de que foi incorporado à metalinguagem dessa disciplina por meio de empréstimo conceitual da teoria estética. Também é objetivo deste trabalho mostrar como o olhar sobre a figuratividade, cujo papel na construção do sentido envolve a articulação de simulacros do mundo natural com as dimensões tímica e sensível conforme os sujeitos percebem e apreendem os objetos para que o enunciatário seja persuadido a crer no discurso manifestado em textos verbais, não verbais e sincréticos, se transforma ao longo dos anos, periodizando as mudanças de perspectiva sobre a figuratividade à medida que é descrita a sua evolução. O corpus é composto de livros e artigos que tratam do papel desse conceito na construção do sentido, publicados entre 1966 e 2008. Resulta dessa investigação a verificação de que a semiótica se apoia sobretudo nos estudos panofskyanos sobre iconografia e iconologia, mas também em contribuições teóricas de linguistas como Hjelmslev e Jakobson. Por fim, a pesquisa conclui que a figuratividade se mantém operacional na semiótica e contribuindo para a evolução da teoria.
  • ItemCapítulo de livro
    Language, Subjectivity and Alterity: Humour in Children’s Discourse
    (2022-01-01) Del Ré, Alessandra [UNESP]; Mendonça, Marina Célia [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    This text intends to present some considerations about language and discrimination, using the children’s humouristic language to discuss it. Our starting point is the following question: what is the role of the other (alterity) in the constitution of subjectivity, in and through language? We discuss this issue as we consider a specific phenomenon: children’s humour. The results of the analysis of the scenes of interaction between parents and child reveal the importance of the other in the constitution of this subject’s subjectivity in and through language. It is in the family (microculture) that what the child does and says is interpreted by others, and even if they do not understand exactly what the child really means (we will never know for sure), it is not important. The essential thing is to give meaning to what the child says, to be a language partner, to be the “broad vision” and then to help the child to constitute his/her own subjectivity. In the case of humour, the role of this other is also essential because it is the other who will guide the child in what he/she should understand as humour and what people laugh at in that family: it is through the bond that is created between the self and the other that humour exists. Finally, we understand that it is necessary to consider that if we understand the importance of the other in the constitution of the self - whoever this other may be and whatever they may bring to the self - how can we ever get to the point in which discrimination occurs? If we consider the role of the interaction with this other in order to become who we are, how can we ever value or undervalue them?.
  • ItemArtigo
    Variation and grammaticalization in Romance: a cross-linguistic study of the subjunctive
    (Walter De Gruyter Gmbh, 2018-01-01) Poplack, Shana; Cacoullos, Rena Torres; Dion, Nathalie; Berlinck, Rosane de Andrade [UNESP]; Digesto, Salvatore; Lacasse, Dora; Steuck, Jonathan; AyresBennett, W.; Carruthers, J.; Univ Ottawa; Penn State Univ; Universidade Estadual Paulista (UNESP); Sociolinguist Lab
    Building on studies seeking to position the Romance languages on the cline of grammaticalization, this study targets the evolution of subjunctive into subordination marker in speech corpora of French, Italian, Portuguese and Spanish. By considering the conditioning of variation between subjunctive and indicative in complement clauses, we operationalize parameters of late-stage grammaticalization, and establish measures of productivity. Results show that, with the exception of Spanish, subjunctive selection is constrained neither by contextual elements consistent with its oft-ascribed meanings nor by semantic classes of governors harmonic with such meanings. Instead, in all four languages, lexical bias is the major predictor of subjunctive selection, abetted by structural elements of the linguistic context. The overriding processes are lexical routinization, which is language-particular, with cognate governors displaying idiosyncratic associations with the subjunctive, and structural conventionalization, which is cross-linguistically parallel, with languages differing merely in degree.
  • ItemArtigo
    Práticas e estratégias de cancelamento virtual
    (2022-12-15) Moreira, Patricia Veronica [UNESP]; Santos, Flavia Karla Ribeiro [UNESP]; Portela, Jean Cristtus [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    Considerando as reflexões sobre os níveis de pertinência da análise semiótica e as diferentes cenas predicativas observadas nas redes sociais – que utilizam a violência em diferentes intensidades para destruir a imagem pública do outro, ou, em certos casos, mantê-la –, buscamos, neste trabalho, identificar como se configuram as práticas e estratégias relacionadas à cultura do cancelamento. Essas práticas, e as estratégias que as acomodam, são realizadas no ambiente virtual, na forma de comentários em redes sociais e outros tipos de mídia on-line que, simulando um tribunal virtual e assumindo os papéis actanciais de juízes, jurados e executores, sancionam negativamente o sujeito que enuncia discursos desinformados, preconceituosos e intolerantes ou exprime comportamentos que podem corroborar discursos negacionistas, e aplicam punições diversas. Por outro lado, as mesmas práticas podem desencadear um processo de reiteração e forte assunção do discurso ou comportamento que levou o sujeito a ser inicialmente julgado e cancelado. Esse comportamento é observado em grupos que manifestam discursos de apoio a valores morais historicamente enraizados na estrutura social e que não condizem com uma sociedade que visa a ser mais pacífica, inclusiva, sustentável e justa.
  • ItemArtigo
    A citação em textos científicos: uma análise semio-historiográfica do argumento de influência
    (2021-04-24) Moreira, Patricia Veronica [UNESP]; Santos, Flavia Karla Ribeiro [UNESP]; Portela, Jean Cristtus [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    Neste trabalho visamos à formulação de uma proposta metodológica para a análise de citação em textos científicos de Semiótica, de uma perspectiva semio-historiográfica. Em Historiografia Linguística (HL), o reconhecimento público oferece as primeiras bases de uma historiografia conceitual sobre a noção de influência. Cremos, porém, que ele pode ser dificultado pela “citação assimilada” e a Semiótica contribui para a confirmação dessa hipótese com estudos sobre intertextualidade, interdiscursividade e operações de triagem e mistura. Ao analisarmos a influência intelectual nas práticas científicas citacionais dos semioticistas, observamos que as citações direta e indireta constituem prova textual ao reconhecimento público e as operações de mistura de grau máximo (fusão) transformam discursos referenciais em citações assimiladas, dificultando o reconhecimento público de um autor em uma pesquisa historiográfica.
  • ItemArtigo
    O contágio na semiótica brasileira: uma questão semio-historiográfica
    (2021-04-15) Moreira, Patricia Veronica [UNESP]; Portela, Jean Cristtus [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    Neste trabalho, buscamos entender o conceito de “sensível”, mais especificamente a questão do contágio, na semiótica, pela abordagem semio-historiográfica (SANTOS, 2020), contextualizando, primeiramente, sua emergência. Depois, nos estudos de semioticistas franceses e brasileiros, recuperados por meio dos grupos de especialidades de semiótica - institucionalizados em diferentes universidades do território internacional e brasileiro - segundo as ideias de Murray (1994, 1998) e de Moreira (2019). Esses grupos de especialidades, compreendidos nos períodos que chamamos de greimasiano e pós-greimasiano, são a recepção da teoria semiótica francesa a partir do discurso fundador encontrado nos trabalhos de A. J. Greimas e a sua continuidade com seus colaboradores, sobretudo nos trabalhos de Fontanille, Landowski e Zilberberg. Aliando os princípios semiótico-historiográficos definidos por Portela (2018), Koerner (1996, 2014), Swiggers (2009, 2015), Moreira (2019), Santos (2020) e Auroux (2008) ao conceito de “sensível” em sua rede conceitual, investigamos na recepção brasileira, em que medida o contágio aparece na retórica e/ou na imanência dos trabalhos analisados. Por fim, a partir dessas primeiras reflexões, conseguimos definir provisoriamente o lugar histórico-epistemológico que o sensível (contágio) ocupa na semiótica brasileira, para explorar não apenas as continuidades teórico-metodológicas, mas também as rupturas existentes.
  • ItemArtigo
    Cartografia do sensível: as relações entre o inteligível e o sensível na semiótica discursiva
    (2022-11-03) Moreira, Patricia Veronica [UNESP]; Portela, Jean Cristtus [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    Este trabalho teve como objetivo principal compreender, em que medida, existe uma episteme de ordem sensível na semiótica, por meio da historiografia linguística, contextualizando seu surgimento e sua permanência nos estudos semióticos discursivos contemporâneos. Estabelecemos, portanto, uma cartografia do sensível, sendo este visto como hiperônimo do campo e os outros conceitos circunscritos nele, os seus domínios (a corporeidade, a passionalidade e a sensibilidade). Recuperamos a espessura teórica desses conceitos pelos princípios historiográficos de K. Koerner (1996), de P. Swiggers (2009) e de S. Auroux (2008). Definimos nas análises como o sensível aparece na retórica e na imanência das obras dos semioticistas Greimas, Fontanille, Landowski e Zilberberg. Após ter estabelecido os desdobramentos conceituais do sensível, finalmente, conseguimos definir o lugar histórico de uma semiótica, hoje, considerada do sensível, explicitando se o mesmo ocorre no nível epistemológico da disciplina.
  • ItemArtigo
    Indigenous Languages Dictionaries and Pedagogical Lexicography
    (Federal Univ Ceara, 2021-08-01) Fargetti, Cristina Martins [UNESP]; Mondini, Juliana Nazatto [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    We demonstrate the development of language politics that enable indigenous education actions based on native languages. We discuss about studies of minority languages lexicon, such as Brazilian indigenous languages, the relevance of specialized lexicon research, which contributes to terminographic and lexicographic works. Taking into account the Ethnographic Terminology proposal (FARGETTI, 2019), the culinary field is focused among Juruna from the Xingu Indigenous Territory, Mato Grosso, and how its treatment in terminological vocabulary can contribute to intercultural bilingual education and registration of an important part of a Brazilian Tupi culture. For this, a specific fieldwork methodology is necessary, with a dialogue between sciences: that of the linguistic researcher and that of the indigenous specialist in an area of knowledge. Thus, a discussion of entry, with its subentries, prepared by Mondini (2014) is presented, in comparison with an entry in lexicographic work on other Brazilian indigenous language, which allows a contribution to Lexical Studies and its use in teaching.
  • ItemArtigo
    CONSOANTES RÓTICAS DUPLAS EM CONTEXTO INTERVOCÁLICO: ESTUDO DA POSSIBILIDADE DE GEMINAÇÃO NA ÉPOCA ARCAICA DO PORTUGUÊS
    (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 2022-07-25) Barreto, Débora Aparecida dos Reis Justo [UNESP]; Massini-Cagliari, Gladis [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    O objetivo deste artigo consiste em estudar os fenômenos fonológicos do português falado na etapa trovadoresca, investigando especificamente as consoantes róticas presentes em 250 poemas medievais galego-portugueses. Nosso propósito é o de verificar se, naquela época da língua, havia dois fonemas róticos em oposição, ou se, do ponto de vista fonológico, o som intervocálico geralmente representado por poderia ser interpretado como sendo uma variante geminada do usualmente grafado como . A análise da amostragem foi feita a partir dos modelos fonológicos não-lineares. O método eleito se embasa na observação da possibilidade de variação na escrita das vibrantes, a fim de determinar as relações existentes entre letras e fonemas, e no estudo do comportamento fonológico de no interior da sílaba e do vocábulo. Os casos demonstraram que, entre vogais, a rótica dobrada preenche dois contextos temporais na organização interna da sílaba. Reconhecemos a existência de apenas um fonema rótico no PA, o r-fraco, que, foneticamente, apresenta duas variantes, uma simples, retratada nos cancioneiros por um ou dois grafemas (/), e uma geminada, de representação dupla ().
  • ItemArtigo
    El País Editorials from a Dialogical Perspective
    (2022-01-01) Mendes, Heloisa Mara; Mendonça, Marina Célia [UNESP]; Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    In this work, we analyzed utterances belonging to the editorial genre, produced in Spanish and published by the newspaper El País in its digital edition, during February 2020. We aim to describe this genre just as it manifests in the aforementioned newspaper and to reflect upon the dialogue between the newspaper and the assumed reader. To conduct the analysis, we draw from the dialogical perspective of language, especially from the works of Bakhtin and Vološinov, from which we highlight the concepts of speech genres and architectonic form. Besides the oscillation in the dialogue established between the newspaper and the assumed reader, at times regular, at times occasional, the result reveals an architectonic form based on the assessment of the presence of reading among the participants of the discursive interaction and the importance of using common, frequent and understandable lexical resources to guarantee the dissemination of the newspaper on a worldwide scale
  • ItemArtigo
    Children’s humoristic utterances in focus: Pragmatic, cognitive and social implications
    (2019-01-01) Ré, Alessandra Del [UNESP]; Dodane, Christelle; Morgenstern, Aliyah; Universidade Estadual Paulista (UNESP); Université Paul Valéry-Montpellier 3; Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3
    In order to understand how children learn to recognize and use humor in their speech, we have chosen to study their linguistic production in two different languages and cultures: a French-speaking monolingual child and a Brazilian Portuguese-speaking child, video-recorded once a month in a longitudinal study, whose data were analyzed for this article between 24 and 42 months. The results of the multimodal linguistic coding of our data enabled us to describe the paths the two children followed to get from first instances of shared amusement initiated by the adult to their own verbal production of successful humor in dialogue. The different parameters required for humor are set from the age of 2;4 years old. Our study demonstrates that the production of children’s humor is closely linked to the family input and to children’s multimodal linguistic and meta-cognitive development. We did not observe important differences between the two children at the macro-cultural level, but there were some inter-individual differences.
  • ItemArtigo
    Descritores estatísticos na caracterização das fricativas do Português Brasileiro: Características espectrais das fricativas
    (2015-10-01) Ferreira-Silva, Audinéia [UNESP]; Pacheco, Vera; Cagliari, Luiz Carlos [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP); Vitória da Conquista
    In this paper, we investigated the spectral characteristics of labiodental, alveolar and postalveolar fricatives of the Brazilian Portuguese in terms of place of articulation and vowel context. We measured the spectral characteristic of fricative noise using the analysis of four spectral moments (center of gravity, standard deviation, skewness and kurtosis). Our results indicated a significant effect of place of articulation and vowel context on values of spectral moments for fricatives of Brazilian Portuguese. The results show that the fricatives were well differentiated by the center of gravity and standard deviation more than the other spectral moments, skewness and kurtosis.
  • ItemArtigo
    Resonances of Greek-Latin epic in the Ubirajara of José de Alencar
    (2020-01-01) Dezotti, Maria Celeste [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    This article analyses the novel Ubirajara, by José de Alencar, and shows the author's debts to the classical tradition. It focalizes the intertextual relations between the alencarian text and the homeric epics, especially concerning a group of themes, among which are highlighted the warrior excellence and the hospitality. It shows also how these themes are interwoven artistically with the epithets, an important stylistic resource of the classical epic, in order to compose a complex plot, supported by peripeteia and anagnorisis. Based on this greek-latin material, the narrator's discourse is arranged as an aition, a narrative genre which intends to explain the causes of the things of the world, that was very appreciated by the greeks and the romans. The Ubirajara defines itself with the subtitle 'tupy legend'; this legend, constructed by the author, explains the causes that originated an indigenous people named Ubirajara; the historical existence of this people is showed by Gabriel Soares, a XVIth century portuguese chronicler; Alencar reference him in the first of the many notes he adds to the fictional narrative. This narrative aims to show the glorious feats done by the warrior Ubirajara, that made him an eponimous hero of that indigenous people.
  • ItemArtigo
    A exclusividade desinencial e a realização do sujeito 'eu'
    (2017-10-01) De Moura Neves, Maria Helena [UNESP]; Goulart, Felipe Vivian; Universidade Estadual Paulista (UNESP); São Paulo
    The aim of this article is to explore the relationship between the expression of the subject pronoun eu and the presence of inflections which are exclusive to the 1st person singular. The speech of 13 vloggers native to different regions of Brazil served as corpus for this research, which is based on functionalist and sociolinguistic theories. The analysis revolves around the crossing of two factors: the possibilities offered by BP regarding 1st-person-singular subject representation (expression or ellipsis), and the possibilities related to verbal inflections, since the accompanying verb may (or may not) have an ending which unequivocally points to the 1st person singular. A clear preference for the overt subject having been discovered, we moved on to a discussion of the ways in which the presence of exclusive inflections interferes with this result. The results confirm the hypothesis that the absence of exclusive inflections produces a drastic rise in the expression rates of the subject pronoun; however, they do not confirm the hypothesis that the presence of such inflections leads to a significant decrease in said rates. This suggests the existence of other motivations behind the expression of eu besides the guarantee of a correct remission to the intended (exophoric) referent.
  • ItemResenha
    Embates ideológicos em torno da palavra “diálogo” durante a implementação da reorganização escolar de 2015
    (2017-05-01) Galelli, Cinthia Yuri [UNESP]; Bedê, Luiza [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    According to Bakhtin’s perspective on discourse, words possess two concomitant ways of existence in language. One of them is that which remains stable and reproducible; it is called meaning. The other one, the theme, is unitary and unreproducible, which allows clashes of different social voices to exist, demonstrating the ideologies which operate over them. With the concepts developed by the Bakhtin Circle, we will analyze the discourses produced during the occupations made by high- school students in the state public schools of São Paulo, in the second semester of 2015. These occupations were motivated in response to the project of school reorganization proposed by the state government. In the present work, we will contrast two discourses: the one from those who were against the school reorganization, that is, the high-school students, and the one from the government, the project proponent. These discourses generated ideological conflicts around the word “dialogue”; our study is built on these tensions. To the analysis of the students’ discourse, we will use the documentary “Acabou a paz: isto aqui vai virar o Chile”, by Carlos Pronzato, as corpus. The analysis of the government discourse corresponds, in this article, to the utterances produced by Governor Geraldo Alckmin, by Herman Voorwald, former Secretary of Education of São Paulo, and by Fernando Padula, former chief of staff of the Secretariat of Education. The utterances were taken from different interviews. The analysis, based on the bakhtinian theoretical framework, has developed different meanings related to the different social voices that the word “dialogue” assumed during the studied period.
  • ItemArtigo
    Cobras retóricas, horror poético: efeitos de expressão e a morte de Laocoonte na Eneida
    (2017-01-01) Thamos, Márcio [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    In an analysis on the episode of Laocoon's death, inserted into the account of the Trojan horse, in the Aeneid, we highlight certain meaning effects achieved from the use of some rhetorical figures. In the examples, hyperbaton, alliteration, assonance and anaphora give iconicity contour to the verses; and a rare simile is used as narrative sequence feature, with diegetic function. The simple use of these figures could not provide the text with such a high degree of expressiveness. This leads to a reflection upon the need to always take into account the interpenetration of the planes of language and the solidarity between content and expression as an index of literariness. To contextualize the episode, I offer a decasyllable translation of Virgil's hexameters. This translation seeks to preserve the figures of speech used in Latin and the main meaning effects raised by them.
  • ItemArtigo
    Um ensaio de análise iconográfica: laços entre a teoria da arte e o método arqueológico
    (2015-10-01) Mazzola, Renan Belmonte [UNESP]; Universidade Estadual Paulista (UNESP)
    In this paper, we investigate the theory of art that subsidizes Michel Foucault's work and we analyze some aesthetic and historical aspects of anatomical disproportions in European painting. From the essay The words and images of Michel Foucault, it is possible to visualize the analytical method of Erwin Panofsky. The influence of the art historian on the French philosopher is evident in the phase of 'iconological interpretation' proposed by Panofsky, in which the cultural symptomatology finds its notorious place. This symptomatology is searched in the analysis we conducted on three European artists: Peter Paul Rubens, Sandro Botticelli and Jean-Auguste Dominique Ingres.