A UNESCO e a governança ambiental na bacia amazônica
Author
Advisor
Date
2011-06-06Type
Graduate program
Relações Internacionais (UNESP - UNICAMP - PUC-SP) - FFC
View/ Open
Access rights

Metadata
Show full item recordAbstract
A Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO) é estruturada de forma multidisciplinar atuando nas diversas áreas do saber e conhecimento. Uma delas é a questão ambiental, que ganha cada vez mais destaque no cenário internacional. Atualmente está em desenvolvimento e execução a Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável, que vai de 2005-2014 (DEDS) e conta com diversas parcerias e busca ampliar ações em prol da Sustentabilidade Ambiental. Este projeto é estruturado de forma a pensar e discutir a Governança Global Ambiental (GGA) – sua origem, processos e problemas (conceituais e práticos) - e entender como a UNESCO contribui para a GGA através da Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS). Embora a UNESCO seja uma Instituição de atuação global, enfocaremos as ações e debates desenvolvidos na Bacia Amazônica relacionados principalmente com o Programa Latino-Americano e Caribenho de Educação Ambiental (PLACEA), no âmbito da Iniciativa Latino Americana e Caribenha de Desenvolvimento Sustentável (ILAC), proposta pela Venezuela em 2003 e o Plano Andino-amazônico de Comunicação e Educação Ambiental (PANACEA), proposto pelo Peru em 2005
The United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO) is structured in a multidisciplinary way acting on several areas of knowledge. One of that is the environmental that gain more space in the international scene. The United Nations Decade of the Education for the Sustainable Development from 2005 to 2014 is an initiative in progress that has many partnerships and seeks to expand actions toward Environmental Sustainability. This project is structured in a way that allow us to think and discuss the Environmental Global Governance (EGG) – its origins, process and problems (conceptual and practical) and understand how the UNESCO contribute to the EGG throughout the Education for Sustainable Development (ESD). Although it is an Institution of global scale, our focus will be in the actions and debates on the Amazon Region specially those that are related with the Latin American and Caribbean Program of Environmental Education (PLACEA), part of the of the Latin American and Caribbean Initiative for Sustainable Development (ILAC), proposed by Venezuela in 2003 and the Andean-amazonic Plan of Environmental Communication and Education (PANACEA), proposed by Peru in 2005
How to cite this document
Keywords
Language
Sponsor

Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Barreiras comerciais e meio ambiente: o comércio exterior brasileiro diante dos regulamentos ambientais estabelecidos pela Comunidade Europeia, Estados Unidos e Japão no período de 1995-2010
Pacifico, Luma Rafaela(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2012) [Trabalho de conclusão de curso]
Não disponível -
O Sistema de Gestão Ambiental e sua contribuição socioambiental para a biblioteca central da UNESP, Campus Rio Claro/SP
Perussi, Arthur(Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2013) [Trabalho de conclusão de curso]
The minimization and mitigation of environmental impacts caused by the activities of organizations is increasingly becoming a key concern due to factors such as market demand, including suppliers and consumer markets, ... -
Educação ambiental sobre manguezais na baixada santista: uma experiência da UNESP/CLP
Pinheiro, Marcelo Antonio Amaro; Santos, Camila Mayumi Hirata dos
; Wunderlich, Alison Carlos
; Milão-Silva, Flávia
; Peres-Costa, Williane Cristine
(Revista Ciência em Extensão, 2010) [Artigo]
The responsibility of Universities is to be engage not only in scientific research, but also to translate information at an accessible manner to the community, thus fulfilling its social role and its responsibility in ...