Skovsmose, Ole [UNESP]2021-07-142021-07-142012-08Bolema: Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, Brazil: UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 26, n. 43, p. 773-790, 2012.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/211455Initial steps are taken towards an interpretation of the discourse of mathematics, by showing that a mathematical model does not represent, but re-present; that it is not objective, but that it invents its objects; and that it is not descriptive, but performative. Mathematics-based discursive acts become identified, as crucial elements in an interpretation of mathematics as discourse. The discursive acts are: (1) technological imagination, (2) hypothetical reasoning, (3) legitimation or justification, (4) realisation, and (5) dissolution of responsibility. Through such acts, mathematics exercises symbolic power and makes possible new forms of symbolic violence.Os passos iniciais para uma interpretação do discurso da matemática são considerados, mostrando que um modelo matemático não representa, mas re-apresenta; que não é objetivo, mas que inventa seus objetos, e que não é descritivo, mas performativo. A matemática baseada em atos discursivos se identifica como os elementos cruciais para uma interpretação da matemática como discurso. Os atos discursivos são: (1) imaginação tecnológica, (2) Raciocínio hipotético, (3) legitimação ou justificação, (4) realização, e (5) dissolução de responsabilidade. Por meio de tais atos, a matemática exerce o poder simbólico e torna-se possível nova forma de violência simbólica.773-790engAnalytic Duality-Interpretation of LanguageDiscursive Interpretation of LanguageDiscursive ActsSymbolic PowerSymbolic ViolenceAnalítica Dualidade da Interpretação da LinguagemInterpretação Discursiva da LinguagemAtos DiscursivosPoder SimbólicoViolência SimbólicaMathematics as DiscourseMatemática como DiscursoArtigo10.1590/S0103-636X2012000300002S0103-636X2012000300002Acesso abertoS0103-636X2012000300002.pdf