Gabriel, Marcos Faccioli2019-10-032019-10-032018-12-01ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 16, n. 34, p. 67-93, 2018.1678-5320http://hdl.handle.net/11449/183783ABSTRACT This paper aims to trace out Mário Pedrosa’s path through concepts since his beginnings of authentic perplexity on to the position which would single him out, that in favor of constructivist abstract art. To the latter he attributed, by way of “Physiognomic primary form”, the mission of dissolving all antagonistic forms of human knowledge and to lead modernity back to original forms of sociability. This millenarian bent of his knew setbacks since the 1950s when informal art and abstract expressionism brock upon the scene. Nonetheless Pedrosa found productions that he thought to work in the real space of life, such as Brazilian architecture and neoconcretist artists Oiticica and Clarck. In his last writings in the 1970s, Pedrosa still upheld his millenarian view of art on the basis of the same authors he cherished from the outset.RESUMO Este estudo traça o percurso de Mário Pedrosa com os conceitos, desde seu começo de autêntica perplexidade até a posição crítica que iria caracterizá-lo, pela teleologia imanente da arte moderna a confluir na arte abstrata construtiva. A esta atribuía, pela “forma primeira fisionômica”, a missão de dissolver o antagonismo das várias formas do saber humano, num retorno às formas originárias de sociabilidade. Este foi seu milenarismo que conheceu abalos já na década de 1950 com o surgimento do informalismo e do expressionismo abstrato. Pedrosa encontrou, então, produções a que deu apoio por julgar que operavam no espaço real da vida: a arquitetura brasileira e o neoconcretismo de Oiticica e Clark. Em seus últimos escritos, já nos anos de 1970, Pedrosa ainda sustentava aquele milenarismo apoiado nos seus primeiros autores prediletos.67-93porart criticism in Brazilautonomous art in Brazilabstract art in Brazilconcrete artneo-concrete artcrítica de arte no Brasilarte autônoma no Brasilarte abstrata no BrasilconcretismoneoconcretismoMário Pedrosa: as ideiasMário Pedrosa: the ideasArtigo10.11606/issn.2178-0447.ars.2018.150520S1678-53202018000300067Acesso abertoS1678-53202018000300067.pdf3455055856847252