Hamamoto Filho, Pedro TadaoRomanholi, Renata Maria ZanardoHokama, Newton KeyPalhares Neto, Aristides AugustoPrearo, Alice YamashitaFerreira, Ana Silvia Sartori Barraviera SeabraZornoff, Denise De Cássia MoreiraSmaira, Sumaia InatyBorges, Vera Therezinha MedeirosCaramori, Jacqueline Costa Teixeira2019-10-032019-10-032018-12-01Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 7-13, 2018.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/183716ABSTRACT Faculty development is needed if medical schools are to adapt to the intense and constant changes taking place in the world, and in society. Initiatives for faculty development should go beyond workshops, evolving into communities of practice. To incorporate the principles of medical education into all levels of the curriculum, from planning through to assessment, the assimilation of faculty development is needed, including in informal scenarios. To this end, Botucatu School of Medicine of the Universidade Estadual Paulista created “medical education with coffee”, a morning meeting that is held twice a month to discuss theoretical approaches to medical education that supports the practices and research of the institutional center for educational support. The meetings are similar to the traditional journal clubs for undergraduate and residency programs, except that they are specially geared towards medical education. The success of these meetings lies in their capacity to develop faculty, in a cozy and informal environment. Based on reports of improvements in teaching practices around the world due to similar initiatives, we encourage other Brazilian medical schools to adopt of medical education journal clubs, and to share their results.RESUMO O desenvolvimento docente é uma necessidade nas escolas para adequar o ensino médico às intensas e contínuas transformações do mundo e da sociedade contemporânea. Iniciativas de desenvolvimento docente precisam avançar para além de cursos de capacitação, evoluindo para comunidades de prática. Com o intuito de incorporar princípios da educação médica ao cotidiano do professor, em diversos níveis, desde o planejamento até a avaliação dos processos de ensino, entendemos que ambientes informais também podem constituir espaços para o desenvolvimento da docência. Assim, a Faculdade de Medicina de Botucatu, da Universidade Estadual Paulista, criou o “café com educação médica”, uma reunião matinal quinzenal para discussão de aportes teóricos para subsidiar as ações de pesquisa e prática do Núcleo de Apoio Pedagógico. A reunião tem configuração semelhante à dos clubes de revista tradicionais no ensino de graduação e residência médica, mas com particularidades voltadas à educação em saúde. O êxito da experiência se deve à possibilidade de ocorrer desenvolvimento docente em contexto acolhedor e informal. Tendo em vista os relatos de transformação da prática docente motivados por iniciativas semelhantes ao redor do mundo e observando como nossa experiência tem sido oportuna, encorajamos as escolas médicas brasileiras a compartilharem também seus clubes de revista em educação médica e os resultados com eles obtidos.7-13porFaculty, MedicalTeachingTeacher TrainingDocentes de MedicinaEnsinoCapacitação de Professores“Café com Educação Médica” – Breve Relato de uma Experiência para o Desenvolvimento da Docência“Medical Education with Coffee” – a Brief Report of an Experience for Faculty DevelopmentArtigo10.1590/1981-52712015v42n4rb20180006S0100-55022018000400007Acesso abertoS0100-55022018000400007.pdf4132731111630799