Souza, Renata Junqueira de [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões [UNESP]Silva, Joice Ribeiro Machado da [UNESP]2015-02-242015-02-242012Ensino em Re-vista, v. 19, n. 1, p. 194-214, 2012.0104-3757http://hdl.handle.net/11449/114926This article deals with the relationship between the reader formation and the teaching of strategies of reading. We based our discussion in reading and childhood literature researchers as: Arena (2007a, 2007b, 2008 and 2010), Bajard (2002), Chiappini (1997), Coelho (2000), Cosson (2007), Foucambert (1994), Harvey & Goudivs (2007), Perroti (1986), Smith (1999), Soares (1999), Solé (2009), Zilberman (2005), and others. We dialogue with some points from the historical-cultural perspective, having a strong focus on a humanitarian literary education in elementary schools.O artigo trata da relação entre a formação de leitores e abordagem do ensino das estratégias de leitura. Com base em estudiosos da leitura e da literatura infantil, como Arena (2007a, 2007b, 2008 e 2010), Bajard (2002), Chiappini (1997), Coelho (2000), Cosson (2007), Foucambert (1994), Harvey & Goudivs (2007), Perroti (1986), Smith (1999), Soares (1999), Solé (2009), Zilberman (2005), dentre outros, faz-se um diálogo com alguns dos pressupostos da perspectiva histórico cultural, tendo como foco uma educação literária humanizadora, no ensino fundamental, a partir dessa possível aproximação teórico-metodológica.194-214porEducação Literária e formação de leitores: da leitura 'em si' para leitura 'para si'Literary education and a task to build readers: the reading in it to the reading through itArtigoAcesso abertoISSN01043757-2012-19-01-194-214.pdf96000621692500209778200016779533