Souza, Rosa Fatima de [UNESP]2015-07-152015-07-152013Linhas, v. 14, n. 26, p. 199-221, 2013.1984-7238http://hdl.handle.net/11449/125216This article comprises of a reflection on the challenges of the school heritage conservation in Brazil. First, it analyses the place for school heritage thin in a much more ample field of cultural heritage. Then, it points out problematic questions assumed in the debate on heritage in the education area and examines the consequent sense of the school converted in “place of memory”. The text defends the indispensability of the insertion of the school heritage in the public, political and specialized debate in the field of conservation as a condition for the development of education heritage in the country.Este artigo propõe uma reflexão sobre os desafios da preservação do patrimônio escolar no Brasil. Analisa, primeiramente, seu lugar no campo mais amplo do patrimônio cultural. Em seguida, aponta questões em torno do tema em debates na área da educação e examina os sentidos decorrentes da escola convertida em “lugar de memória”. O texto postula a imprescindibilidade de sua inserção no debate público, político e especializado no campo da preservação como condição para o desenvolvimento do patrimônio educativo no País.199-221porEducative heritageSchool culture materialSchool heritageConservationMemory of EducationPatrimônio educativoCultura material escolarPatrimônio escolarPreservaçãoMemória da educaçãoPreservação do patrimônio escolar no Brasil: notas para um debateThe conservation of the school heritage in Brazil: notes for debateArtigo10.5965/1984723814262013199Acesso abertoISSN1984-7238-2013-14-26-199-221.pdf6453276942134992