Dal'evedove, Paula ReginaNeves, Dulce Amélia De BritoFujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]2015-03-192015-03-192014-12-01Perspectivas em Ciência da Informação. Escola de Ciência da Informação da UFMG, v. 19, n. 4, p. 25-42, 2014.1413-9936http://hdl.handle.net/11449/117894It was observed the metacognitive trajectory of three users from a public university library the state of Sao Paulo to identify the metacognitive strategies that were used during the process of searching for information in a online collective catalog. Its configuration was based on participants' oral reports obtained by the technique of individual verbal protocol to provide an actual configuration of the task ans a closer examination of its natural recovery of information systems. The data collection sessions were recorded, and the recorded data were transcribed and categorized into four units of analyses: 1- expertise, 2-regulation, 3-assessment of knowledge itself and 4- organization of cognitive process. The results showed that knowledge of meta-cognitive strategies affects the quality of the results obtained in the process of searching for information and interferes in the way it implements retrieval on-line catalog, a fact the emphasizes the need for studies to move forward on issues meta-cognition of users of information.Observou-se a trajetória metacognitiva de usuários de uma biblioteca universitária a fim de identificar as estratégias metacognitivas utilizadas durante o processo de busca da informação em catálogo coletivo online. Sua configuração foi pautada nos relatos orais dos sujeitos participantes obtidos por meio da técnica do Protocolo Verbal Individual de modo a propiciar uma configuração real da tarefa e uma análise mais aproximada do seu fazer natural em sistemas de recuperação da informação. Os resultados demonstram que o conhecimento de estratégias metacognitivas repercute na qualidade dos resultados obtidos no processo de busca da informação e interferem no modo como se concretiza a recuperação da informação em catálogo online, fato que acentua a necessidade de estudos que avancem em questões relacionadas à metacognição de usuários de informação.25-42porMetacogniçãoComportamento informacionalProcesso de busca da informaçãoUsuário de informaçãoBiblioteca universitáriaMetacognitionInformation behaviorProcess of information searchUser informationUniversity libraryA metacognição de usuários no processo de busca da informação em catálogo coletivo de biblioteca universitáriaThe metacognition of users in the process of information search in collective catalogs of university libraryArtigo10.1590/1981-5344/1794S1413-99362014000400003Acesso abertoS1413-99362014000400003.pdf6530346906709462