Guzzi, Cristiane Passafaro2021-07-142021-07-142012-06Machado de Assis em Linha. São Paulo, SP, Brazil: Universidade de São Paulo - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, v. 5, n. 9, p. 93-114, 2012.1983-6821http://hdl.handle.net/11449/212147This article discusses the possibility of reading the realistic and the self-conscious traditions of the novel, which are guided by the way the genre interprets the concept of verisimilitude throughout its history. This course of reflection is used here for a study of Luiz Fernando Carvalho's television serial Capitu (2008) - a transposition Dom Casmurro - which has also taken into consideration a manifest self-consciousness of the reflexive mechanisms used in Machado de Assis's novel, but then put into action by the specific procedures of the new medium.O artigo discute a possibilidade de leitura de duas tradições nos romances, uma realista e outra autoconsciente, as quais se norteiam pelo modo como o gênero romanesco interpretou o conceito de verossimilhança ao longo de sua história. Tal percurso de reflexão possibilitou um estudo da minissérie televisiva Capitu (2008), de Luiz Fernando Carvalho - transposição, essa, da obra Dom Casmurro -, que levou em consideração, também, em seu processo, uma expressa autoconsciência dos mecanismos reflexivos empregados na obra machadiana, mas mobilizados, agora, pelos procedimentos específicos do novo suporte.93-114porficcional self-consciousnesssyncretic transpositionLuiz Fernando Carvalhoautoconsciência ficcionaltransposição sincréticaLuiz Fernando CarvalhoPor uma ficção autoconsciente: a transposição do romance Dom Casmurro para a minisérie CapituFor a self-conscious fiction: the transposition of the novel Dom Casmurro to the television serial CapituArtigo10.1590/S1983-68212012000100006S1983-68212012000100006Acesso abertoS1983-68212012000100006.pdf