Souza, Rosa Fátima De [UNESP]Ávila, Virgínia Pereira Da Silva De2015-02-022015-02-022014-09-01História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 18, n. 43, p. 13-32, 2014.2236-3459http://hdl.handle.net/11449/114437The aim of this paper is to reconstruct the debate on the rural primary school education in São Paulo state in Brazil by examining the representations by educators published in periodic educational press as well as looking at initiatives carried out by public authorities. The analysis, at first, falls on problems and solutions for rural primary school education alluded to by different educators. Then, we analyze the contrasting conceptions from defenders of turning that ruralisation of school against those who defended a common curriculum to the rural primary school education as well. After that, we highlight the discussions over the training of the rural primary school teachers and, finally, we analyze the initiatives effectively put into practice by the São Paulo state government on the rural primary school education in the covered period of this study.Le but de ce papier est de reconstituer le débat sur ​​l'enseignement primaire en milieu rural dans l'État de São Paulo, en examinant les représentations des enseignants parus dans la presse périodique éducationnele et les initiatives politiques entrepris par le gouvernement. L'analyse se concentre, en premier lieu, aux problèmes et les solutions pour l'éducation primaire rurale évoquée par les différents éducateurs. Ensuite, nous examinons les conceptions contrastées de défenseurs de la ruralisation de l'éducation et les partisans de l'école régulière. En outre, nous soulignons les discussions sur la formation des enseignants en milieu rural et, enfin, nous analysons les initiatives prises avant par les gouvernements de l'État de São Paulo vers l'enseignement primaire rural en période délimitée pour cette étude.O objetivo deste texto é reconstituir o debate em torno do ensino primário rural no Estado de São Paulo, examinando as representações dos educadores veiculadas na imprensa periódica educacional e as iniciativas políticas empreendidas pelo poder público. A análise recai, em primeiro lugar, nos problemas e soluções para o ensino primário rural aventado por diferentes educadores. Em seguida, examinamos as concepções contrastantes dos defensores da ruralização do ensino e dos partidários da escola comum. Na sequência, ressaltamos as discussões sobre a formação dos professores primários rurais e, por último, analisamos as iniciativas levadas a termo pelos governos do Estado de São Paulo para a educação primária rural no período delimitado para este estudo.El objeto de este texto es rehabilitar la contienda a cerca de la enseñanza primaria rural en el Estado de São Paulo examinando las representaciones de los educadores difundidas en la prensa periódica educacional y las iniciativas políticas llevadas a cabo por el gobierno. En primer lugar, el análisis se basa sobre los problemas y soluciones para la enseñanza primaria rural debatido por diferentes educadores. A continuación, examinamos las concepciones distintas de los defensores de la ruralización de la enseñanza y de los partidarios de una escuela común. Después, señalamos los debates sobre la formación de los profesores primarios rurales, y por último, analizamos las iniciativas presentadas a termo por los gobiernos del Estado de São Paulo a la educación primaria rural en el período delimitado para este estudio.13-32poreducação primária ruralhistória do ensino ruralpolíticas para o ensino ruraleducação rural no Estado de São Paulorural primary school educationhistory of rural educationpolicies for rural educationrural education in the brazilian State of São PauloAs disputas em torno do ensino primário rural (São Paulo, 1931-1947)Las competencias a cerca de la enseñanza primaria rural (São Paulo, 1931-1947)The disputes over the rural primary school education (São Paulo, 1931-1947)Les querelles dans l'enseignement primaire en milieu rural (São Paulo, 1931-1947)Artigo10.1590/S2236-34592014000200002S2236-34592014000200002Acesso abertoS2236-34592014000200002.pdf