Leite, Lúcia Pereira [UNESP]Perinotto, Simone [UNESP]2016-03-022016-03-022010Revista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 99-120, 2010.0102-7735http://hdl.handle.net/11449/134556The aim of this paper is to determine whether or not the researcher acted as mediator in the process of construction of the teacher’s knowledge, by working with a proposal of continued formation, through interactional exchanges in reflective situation. This proposal was developed during the academic year throughout technical-operational discussions about the participant teacher’s pedagogic practice – with the formation in special education – under theoretical propositions. The shaping process of mutual influence between the dyad revealed that the researcher allowed reflections, questionings and the proposition of alternatives – operational and theoretical – to the teacher, providing shared learning and teaching situations, leading her to the development of theoretical reflections and didactic-pedagogic alternatives, that could be observed in the manifestation of her description.Este artigo pretende identificar se o pesquisadoratuou como mediador do processo deconstrução de conhecimento do professor,ao trabalhar com uma proposta de formaçãocontinuada, através de trocas interacionaisem situação reflexiva. Esta proposta estendeu-se por um ano letivo, com discussõestécnico-operacionais sobre a prática pedagógicada professora participante − atuação emclasse especial − à luz de proposições teóricas.O delineamento do processo de mútuainfluência ocorrido entre a díade revelou quea pesquisadora possibilitou reflexões, questionamentose proposições de alternativas− operacionais ou teóricas − à professora,promovendo situações de ensino e aprendizagemde forma compartilhada, levando-aao desenvolvimento de reflexões teóricas ealternativas didático-pedagógicas, que puderamser observadas nas manifestações deseus relatos.99-120porContinued formationSpecial educationShared learningFormação continuadaEducação especialAprendizagem compartilhadaO pesquisador enquanto mediador na construção do conhecimento do professorThe researcher as a mediator in the construction of the teacher s knowledgeArtigoAcesso restrito3855053449114282