Ramos, Douglas Rossi [UNESP]Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]2015-08-212015-08-212011Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011.1809-3264http://hdl.handle.net/11449/126827Information technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica.As tecnologias de informação possibilitaram novas formas de interações entre os sujeitos, sendo inclusive difundidas nas mais diversas instituições pedagógicas. Todavia, apesar de se apropriarem de novos instrumentos tecnológicos, as práticas educacionais continuam a se pautar em um suposto sujeito pedagógico concebido como uma forma transcendental, ignorando sua emergência e proveniência num determinado período histórico, bem como os mecanismos de controle aos quais esse sujeito está imerso. A partir disso, este texto pretendeu trazer uma análise sobre tecnologia e educação a partir do pensamento do filósofo Michel Foucault, recorrendo a textos extraídos de uma revista de educação denominada ―Pátio-Revista Pedagógica‖.51-58porTechnologyEducationFoucaultTecnologiasEducaçãoFoucaultAs tecnologias da informação no dispositivo pedagógicoArtigoAcesso aberto7428964121614007