Stassi-Se, Joceli CatarinaPezatti, Erotilde Goreti [UNESP]2015-04-272015-04-272014Cadernos de Letras da UFF, n. 49, p. 275-292, 2014.1413-053Xhttp://hdl.handle.net/11449/122335Taking into account the treatment offered to adverbial subordination in teaching and learning Portuguese, this article presents contributions from Functional Discourse Grammar concerning clausal (in)dependency and the acceptance of Discourse Subordination in the systematization of adverbial relation in teaching contexts.Levando em conta o tratamento dado à subordinação adverbial no ensino e aprendizagem de língua portuguesa, este artigo apresenta contribuições advindas da Gramática Discursivo-Funcional acerca da (in)dependência entre orações, propondo o enquadramento da Subordinação Discursiva dentro da sistematização das relações adverbiais em contexto escolar.275-292porSubordinação AdverbialSubordinação DiscursivaGramática Discursivo-FuncionalAdverbial SubordinationDiscourse SubordinationFunctional Discourse GrammarFunções interacionais na sala de aula: da subordinação adverbial à subordinação discursivaInteractional functions in the classroom: from adverbial subordination to discourse subordinationArtigoAcesso abertoISSN1413-053X-2014-49-275-292.pdf1169636505222013