Souza Filho, Moacir Pereira de [UNESP]Boss, Sérgio Luiz BragattoCaluzi, João José [UNESP]2016-03-022016-03-022012Nuances, v. 22, n. 23, p. 72-95, 2012.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/134887The aim of this paper is to discuss the problematization in Physics Teaching subsidized by a methodology based on the steps of the process of psychoanalysis proposed by Santos (1998) and based in Bachelard’s epistemology. The work was developed and applied in extracurricular course and it was investigated at conceptions of students of the degree in Physics from Unesp-Bauru about the topics of the electromagnetism. The data were categorized into level of complexity and showed in tables and graphs. The results allowed us to infer the conceptual or epistemological profiles of the sample investigated.O objetivo desse artigo é discutir a problematização no ensino de Física subsidiada por uma metodologia que se baseia nas etapas do processo da psicanálise, proposta por Santos (1998) – consientização, desequilibração, familiarização - e que está fundamentada na epistemologia bachelardiana. O trabalho foi desenvolvido e aplicado em um curso extracurricular e foram investigadas as concepções de alunos do curso de licenciatura em Física da Unesp de Bauru referentes aos tópicos do eletromagnetismo. Os dados foram categorizados em níveis de complexidade e apresentados em tabelas e gráficos. A análise dos resultados nos permitiu inferir o perfil conceitual ou epistemológico da amostra investigada.72-95porGaston BachelardPhysics educationHistory of scienceGaston BachelardEnsino de físicaHistória da ciênciaProblematização no ensino de tópicos do eletromagnetismo por meio das etapas da psicanálise bachelardianaProbematization in teaching of topics of the electromagnetism througt the stages of the bachelard’s psicanalysisArtigo10.14572/nuances.v22i23.1751Acesso abertoISSN2236-0441-2012-22-23-72-95.pdf44714552069327099240823312105954