Música brasileira na liturgia: obra, contexto e produto

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Data

2014-04-28

Autores

Almeida, Márcio Antônio de [UNESP]

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

The current academic work seeks to cover the first phase of the liturgical and musical reform that took place after the Second Vatican Ecumenical Council (1962-1965) in Brazil. Among all the initiatives in favor of such reform, Brazilian Music in the liturgy can be found in 1969. Given the process of drafting from the papers presented at the National Meeting of Sacred Music, which took place from 1965 to 1968 and were promoted by the National Commission for Sacred Music of the National Conference of Bishops of Brazil (CNBB), this work constitutes a 'historical fact'. During those meetings, a group of musicians, following prescriptions from the conciliar document on the liturgy Sacrosanctum Concilium dated December 4th 1963, gave an original response to the adaptation of liturgical music to Brazilian culture. After delimitating the subject, three visits were made to the CNBB's Center for Information and Documentation in Brasilia, DF, in order to identify, scan and classify the original texts from each Meeting, available in the collection. The analysis of both published and unpublished papers opened questions about the initial strategies around the Brazilian music in the liturgy, as well as enabling a more contextualized research path. As a result, the arguments presented revealed a conceptual proximity to the Brazilian musical modernism due to recurring quotes from the work of Mário de Andrade, Essay on Brazilian music, in order to support Brazilian music criteria in the liturgy, namely, the national theory on the use of melodic and rhythmic certainties of popular music and the creation of the Brazilian recitative. The research work highlighted singularities in the developing of Brazilian Music in the liturgy in order to characterize it as a starting point for procedures undertaken by CNBB, whose resonance covers training strategies and liturgical-musical materials produced in Brazil, 50 years past
Este estudo documental ocupou-se da primeira fase da reforma litúrgico-musical no Brasil após o Concílio Ecumênico Vaticano II (1962-1965). Dentre as iniciativas em favor da reforma encontra-se a publicação de Música brasileira na liturgia, em 1969. A obra constitui-se em “fato histórico” dado o seu processo de elaboração a partir de textos apresentados nos Encontros Nacionais de Música Sacra, ocorridos de 1965 a 1968, promovidos pela Comissão Nacional de Música Sacra da Conferência Nacional dos Bispos do Brasil (CNBB). Nestes Encontros, um grupo de músicos, seguindo as prescrições do documento conciliar sobre a liturgia Sacrosanctum Concilium, de 4 de dezembro de 1963, dava uma resposta “original” à adaptação da música litúrgica à cultura brasileira. Após a delimitação do tema, foram realizadas três visitas ao Centro de Documentação e Informação da CNBB em Brasília, DF, para identificação, digitalização e classificação dos textos originais de cada Encontro, disponíveis no acervo. A análise dos textos publicados e inéditos abriu questões a respeito das estratégias iniciais ao redor da música brasileira na liturgia, bem como, tornou possível um caminho de investigação mais contextualizado. Como resultado, os argumentos apresentados revelaram uma proximidade conceitual com o modernismo musical brasileiro devido às recorrentes citações da obra de Mário de Andrade, Ensaio sobre a música brasileira, para respaldar os critérios da música brasileira na liturgia, a saber, a tese nacional, o uso das constâncias melódicas e rítmicas da música popular e a criação do recitativo brasileiro. A pesquisa apontou singularidades na elaboração de Música brasileira na liturgia de modo a caracterizá-la como marco inicial de procedimentos assumidos pela CNBB, cuja ressonância abrange as estratégias de formação e os materiais litúrgico-musicais produzidos

Descrição

Palavras-chave

Música sacra - Brasil, Musica sacra - Igreja Catolica, Igreja Catolica - Liturgia, Concilios e sinodos, Música sacra

Como citar

ALMEIDA, Márcio Antônio de. Música brasileira na liturgia: obra, contexto e produto. 2014. 123 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.