Dretske e o problema dos qualia

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Data

2013

Autores

Moraes, João Antonio de
Gonzalez, Maria Eunice Quilici [UNESP]

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Resumo

The aim of this paper is to present and discuss Fred Dretske’s (1995) suggestion for analysis of the problem of qualia. Such a problem was acknowledged following Thomas Nagel’s discussion in his classical paper “What is it like to be a bat”. In the paper, Nagel (1974) postulates the impossibility of knowing aspects of human experience from a third-person perspective. He considers that qualitative aspects of a subject’s experience, fundamental for characterization of qualia, would be lost during the course of objective descriptions of it. Based on his Representational Thesis of Mind, Dretske argues that if we were to consider mind to be the representational aspect of the brain, the nature of qualia would thus be representational. In this context, mental facts related to experiences would be representational facts: if we were to know the nature of these representational facts, we would also know the experience the system represents. Given this understanding, we discuss to what extent the Dretskean proposal constitutes (or not) an alternative for the problem of qualia.
Este artigo tem por objetivo apresentar e discutir a sugestão de Fred Dretske (1995) para analisar o problema dos qualia. Tal problema, caro à Filosofia da Mente, ficou conhecido pela discussão desenvolvida por Thomas Nagel em seu clássico artigo What is it like to be a bat. Nesse artigo, Nagel (1974) postulou a impossibilidade de se conhecer, em perspectiva de terceira-pessoa, os aspectos da experiência humana. Ele considera que, mesmo após as descrições objetivas da experiência de um sujeito, escapariam ainda aspectos qualitativos, fundamentais para se caracterizar os qualia. A partir de sua Tese Representacionista da mente, Dretske argumenta que seria possível dissolver esse problema se admitirmos que a mente é a face representacional do cérebro, a natureza dos qualia seria, assim, representacional. Nesse contexto, os fatos mentais relacionados às experiências seriam fatos representacionais: se conhecermos a natureza desses fatos representacionais conheceremos também a experiência do sistema que a representa. Diante de tal entendimento, discutimos em que medida a proposta dretskeana constitui (ou não) uma alternativa ao problema dos qualia.

Descrição

Palavras-chave

Informacao, Qualia, experiência, Representação, Percepção Ampliada

Como citar

Revista de Filosofia: Aurora, v. 25, n. 36, p. 305-322, 2013.