A materailidade no caminho da efetivação do Espírito na Filosofia de Hegel

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Data

2010

Autores

Novelli, Pedro Geraldo Aparecido [UNESP]

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Resumo

Hegel’s identification with idealism may not apprehend adequately his philosophical thinking if one takes it as a definitive and absolute determination because he is a dialectical thinker or even better speculative. In this sense the moment of materiality cannot be just put aside as a contingency but it is more the opposition through which the spirit fulfills itself. This one cannot be what it is without assuming the materiality as well as the matter cannot be effective without being overtaken in the spirit. The totality appointed by Hegel in the absolute spirit means precisely to know and to recognize one another in the other and also by the other as itself. The spirit only raises to itself insofar it assumes its opposition in matter and by being determined it determines itself but this cannot be fulfilled anywhere but in the matter. In the same way the matter cannot be effective without going beyond itself or being considered in thought, that is not as well establishing itself. If the spirit and the matter are effective insofar they are in relation with one another then the primacy of one over the other can only be understood as a result and not as a starting point. In this way the first moment must not be taken as something static but as coming to be.
A identificação de Hegel com o idealismo não pode ser tomada como determinaçãoabsoluta, nem delimitação fechada de sua filosofia, pois deve-se lembrar que se trata de umpensamento dialético ou, melhor ainda, especulativo. Nesse sentido não se pode excluir apertinência do momento da materialidade para Hegel que não é mera contingência, masoposição realizadora do Espírito. Este não pode ser o que é se não assume a materialidade eesta, por sua vez, não se efetiva se não é suprassumida naquele. A totalidade afirmada porHegel no Espírito absoluto significa precisamente o estabelecimento da relação entre osopostos que conhecem e se reconhecem um ao outro e um no outro enquanto um outro desi que é como um si mesmo. O Espírito somente se eleva a si mesmo ao se determinar na epela matéria sendo que ao ser determinado, o próprio Espírito se determina e não pode fazêlosenão em seu outro, ou seja, a matéria. Esta igualmente se determina enquanto é conceituadaalém de si, que, contudo, é um pôr de si mesma. Se tanto Espírito quanto matéria seconstituem um pelo outro, então a primazia de um sobre o outro somente pode ser entendidacomo um resultado e não como ponto de partida. Desse modo o primeiro momento não podeser assumido estaticamente, mas, em Hegel, necessariamente como o que vem a ser.

Descrição

Palavras-chave

espírito, Hegel, matéria

Como citar

Tempo da Ciência, v. 16, n. 32, p. 137-159, 2010.