Análise do marketshare no mercado de food delivery na cidade de Belo Horizonte

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Data

2021-03-13

Autores

Oliveira, Caique Amaral de

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Editor

Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Resumo

Every year the number of technology companies grows worldwide. Many of these companies stand out for connecting people to services. One sector that grows every year is food delivery; with several companies operating in the market, the platform that stands out the most is iFood. This paper will study the strategy of the main companies in this sector in Brazil, and how the operation is structured. At the end, an analysis of marketshare in the city of Belo Horizonte in 2020 is presented, with data acquired through a crawler programmed in Python. For its construction it was necessary to gather material that is found in magazine articles and market research done by specialized companies. Technology companies in the food business, such as Uber eats, Rappi and especially iFood, are transparent in the way they operate in Brazil, and this facilitates the acquisition of material and the realization of the work. Just iFood, in Brazil, doubles its size every year, and this is the result of an impeccable strategic operation to achieve in an objective and affordable way, what, for many, was considered a luxury for a long time: ordering food in restaurants. This strategy reflects a huge slice of the market when compared to other competitors. Knowing a little more of the work done by the company motivates other small ideas to structure themselves as a big technology company in the country
Todo ano o número de empresas de tecnologia cresce no mundo todo. Muitas dessas empresas se destacam por ligar pessoas a serviços. Um setor que cresce a cada ano é o de entrega de comidas; com diversas empresas atuando no mercado, a plataforma que mais se destaca é o iFood. Nesse documento, irá ser estudado a estratégia das principais empresas do setor no Brasil, e como se estrutura a operação. Ao final, é apresentada uma análise de marketshare na cidade de Belo Horizonte em 2020 com dados adquiridos através de um crawler programado em Python. Para a sua construção foi necessário reunir material que é encontrado em artigos de revistas e pesquisas de mercado feito por empresas especializadas. Empresas de tecnologia no ramo de comida, como Uber eats, Rappi e principalmente o iFood, são transparentes no modo em que operam no Brasil, e isso facilita a aquisição de material e a realização do trabalho. Somente o iFood, no Brasil, dobra o seu tamanho todos os anos, e isso é fruto de uma operação estratégica impecável para atingir de forma objetiva e com preço acessível, o que, para muitos, foi considerado luxo por muito tempo: pedir comida em restaurantes. Essa estratégia de reflete uma imensa fatia do mercado quando comparado com os demais competidores. Saber um pouco mais do trabalho feito pela companhia motiva outras pequenas ideias a se estruturarem como uma grande empresa de tecnologia no país

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Palavras-chave

Delivery, Marketshare, Python, Food Delivery, Entrega de comida, Indústria de tecnologia de ponta, Indústrias de Serviço de alimentação, Serviços de entrega de mercadoria

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