Métodos para encontrar retas tangentes ao longo da história
Carregando...
Data
2021-03-03
Autores
Oliveira e Silva, Priscila de
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Resumo
Este trabalho teve como intuito apresentar um estudo histórico dos diferentes métodos de se
encontrar a reta tangente a uma curva, passando por um ponto qualquer. Para isso, ao final deste
estudo, elaboramos uma apresentação, destacando a história desse conceito, para alunos da
disciplina de História da Matemática, do curso de Licenciatura da Unesp de Guaratinguetá.
Posterior à apresentação, disponibilizamos um questionário a eles que poderia nos proporcionar
condições de discutir, “Modos pelos quais os alunos compreendem o processo histórico da
matemática, no que refere ao estudo da reta tangente?”, questão norteadora do nosso trabalho.
Esta pesquisa se caracteriza como qualitativa, desenvolvida a partir de um estudo de caso, em
que a análise dos dados foi realizada por meio da metodologia fenomenológica. Os dados foram
obtidos a partir das respostas desses alunos a um formulário elaborado no aplicativo Google
Forms. O movimento de análise nos conduziu à constituição de duas categorias: uma que
destaca que os alunos compreendem esse processo histórico a partir da construção do conceito
matemático; e outra que aponta essa compreensão a partir de uma evolução do conceito
matemático. Entendemos que os alunos expressam argumentos de que os processos de
descoberta e de desenvolvimento se constituem como caminhos importantes para a
compreensão de um conceito matemático
The objective of this work was to present a historical study of the different methods of finding the tangent line to a curve through any point. To this end, at the end of this study, we prepared a presentation, highlighting the history of this concept, for students of the History of Mathematics course, at the Unesp (São Paulo State University) in Guaratinguetá. After the presentation, we made a questionnaire available to them that could provide us with conditions to discuss, "Ways in which students understand the historical process of mathematics, regarding the study of the tangent line?", guiding question of our work. This research is characterized as qualitative, developed from a case study, in which data analysis was performed through phenomenological methodology. The data were obtained from the answers of these students to a form prepared in the Google Forms application. The analysis movement led us to the constitution of two categories: one that highlights that students understand this historical process from the construction of the mathematical concept; and another that points this understanding from an evolution of the mathematical concept. We understand that students express arguments that the processes of discovery and development are important paths to understanding a mathematical concept
The objective of this work was to present a historical study of the different methods of finding the tangent line to a curve through any point. To this end, at the end of this study, we prepared a presentation, highlighting the history of this concept, for students of the History of Mathematics course, at the Unesp (São Paulo State University) in Guaratinguetá. After the presentation, we made a questionnaire available to them that could provide us with conditions to discuss, "Ways in which students understand the historical process of mathematics, regarding the study of the tangent line?", guiding question of our work. This research is characterized as qualitative, developed from a case study, in which data analysis was performed through phenomenological methodology. The data were obtained from the answers of these students to a form prepared in the Google Forms application. The analysis movement led us to the constitution of two categories: one that highlights that students understand this historical process from the construction of the mathematical concept; and another that points this understanding from an evolution of the mathematical concept. We understand that students express arguments that the processes of discovery and development are important paths to understanding a mathematical concept
Descrição
Palavras-chave
História da Matemática, Reta tangente, Construção do conceito, Evolução do conceito, History of Mathematics, Tangent line, Construction of the concept, Evolution of the concept, Matemática – Estudo e ensino, Matemática - Pesquisa, Matemática - história