Publication: Dinâmicas sociais e estados de humor
Loading...
Date
Advisor
Coadvisor
Graduate program
Undergraduate course
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Type
Article
Access right
Acesso aberto

Abstract
Abstract (portuguese)
O objetivo do estudo foi avaliar as relações das dinâmicas sociais (família, amigos e escola; i.e., três fatores sociais) sobre os estados de humor. A pesquisa foi realizada com uma equipe feminina de voleibol (14/15 anos). Aplicou-se o teste POMS (Profile of Mood States) para mensurar os estados de humor. Foi utilizada uma escala de 1 (muito mal) a 5 (muito bem) para que as atletas avaliassem cada um dos três fatores. Os resultados apontaram correlações significativas entre as escalas e os estados de humor; e diferenças significativas entre os níveis de intensidade apontados na escala dos três fatores e os estados de humor. Os resultados indicam clara interferência das dinâmicas sociais sobre os estados de humor, portanto, as interferências sociais não podem ser descartadas na preparação do atleta.
Abstract (english)
The aim of this study was to evaluate the impact of social dynamics (family, friends and school; i.e., three social factors) on mood states. The survey was conducted with a women's volleyball team (14/15 years). The POMS test (Profile of Mood States) was employed to measure the team's mood states. The athletes assessed the three factors by the use of a Likert scale ranging from 1 (very bad) to 5 (very good). Results showed significant correlations between scales and mood states, and significant differences between the intensity levels representing their moods for each of the three factors. The results show clear interference of social dynamics on the mood states. Therefore, social interference cannot be ignored during an athlete's training program.
Description
Keywords
interações sociais, humor, psicologia do esporte, voleibol, interpersonal relations, mood, sport psychology, volleyball
Language
Portuguese
Citation
Motriz: Revista de Educação Física. Universidade Estadual Paulista, v. 18, n. 2, p. 233-244, 2012.